Inhoudsopgave
Klant betaalt factuur niet: wat nu!?
Een klant betaalt de factuur niet: wat kun je op dat moment doen? Dit zijn 5 belangrijke stappen die je kunt zetten:
- Controleer de betalingstermijn op de factuur
Voordat je aan de slag gaat met een klant die niet betaalt is het verstandig om de wettelijke betalingstermijn nog een keer goed te controleren. Klopt het dat die verlopen is? Je voorkomt hiermee dat je klanten aanspreekt op een niet-betaalde factuur terwijl het eigenlijk gaat om een fout in jouw administratie. - Bel de klant en stuur een betalingsherinnering en aanmaning
De klant betaalt de factuur niet? Stuur een betalingsherinnering, nog een herinnering en daarna een aanmaning. Doe dat zo snel mogelijk nadat de betalingstermijn is verlopen. Je geeft daarmee duidelijk aan dat je er geen gras over laat groeien, om de facturen die je verstuurt ook daadwerkelijk te innen.
Tip: herinnering verstuurd? Vermeld daarop dat je bij de volgende herinnering (en aanmaning) de wettelijke rente in rekening zal brengen.
- Stel een betalingsregeling voor
Stel, de klant betaalt niet nadat je een herinnering en aanmaning hebt verstuurd, maar je hebt wel contact kunnen krijgen. Vaak helpt het om de klant te bellen en samen naar een oplossing te zoeken. Soms kunnen jullie een betalingsregeling treffen, bijvoorbeeld om maandelijks steeds een deel te laten betalen. - Schakel een incassobureau in
Lukt het niet om de klant tot betalen aan te sporen? Schakel een incassobureau in. Dat kan bij ons gewoon via het webportaal, door je aan te melden en jouw factuur te uploaden. Je kunt meteen aan de slag en je houdt 24/7 inzicht in alle communicatie met de klant en natuurlijk jouw openstaande facturen. - Vraag oninbare BTW terug
Blijft de klant niet betalen, zelf niet na inzet van een incassobureau? En vind je het de deurwaarder of een gerechtelijke procedure niet waard? Je kunt de oninbare BTW bij de Belastingdienst terugvragen, om de factuur daarna af te boeken in de administratie.
Als jouw klant niet betaalt is het als ZZP-er verstandig om de bovenstaande stappen te doorlopen. Je spoort de niet-betalende debiteur aan het bedrag toch over te maken, zonder dat jullie onderlinge relatie meteen op het spel komt te staan.
Mijn klant betaalt niet: aan de slag
Stel, jouw klant betaalt niet en je wilt aan de slag: wat doe je dan? Start met een incassotraject door je daarvoor online aan te melden. Jij hebt dan zelf de touwtjes in handen, voor de maximale controle over de benadering van jouw klant.