Laatste aanmaning

Laatste aanmaning

Laatste aanmaning: Actieve aansporing volgens de wettelijke eisen

Laatste aanmaning aangetekend versturen om jouw klant aan te zetten tot betalen? We versturen uit jouw naam op ons briefpapier een vriendelijke en nette aanmaning. Volgens de belangrijke wettelijke eisen, met ons logo en onze gegevens om veel klanten het belangrijke zetje tot betalen te geven.

Wat is een laatste aanmaning?

De betekenis van de laatste aanmaning is als volgt: Een laatste aanmaning is een formeel verzoek of waarschuwing aan iemand om een openstaande verplichting na te komen, zoals het betalen van een factuur of het nakomen van een overeenkomst, die tot dan toe niet is nagekomen.

Het is vaak een schriftelijke mededeling ( laatste aanmaningsbrief ) die wordt verstuurd als een herinnering dat er een betaling of een andere verplichting openstaat en dat er maatregelen zullen worden genomen als de betaling of verplichting niet binnen een bepaalde termijn wordt nagekomen.

De aanmaning kan meestal de eerste stap zijn in een proces waar er stappen genomen worden om een verplichting af te dwingen zoals het inschakelen van een incassobureau.

Hulp bij een laatste Aanmaning nodig?

In de laatste aanmaning zorgen we ervoor dat je duidelijk aangeeft dat betaling nu noodzakelijk is. De betaling blijft waarschijnlijk al enige tijd uit, waardoor het de moeite waard is om extra druk te zetten. Door de laatste aanmaning op ons briefpapier en met ons logo te versturen, maken we meer indruk op de debiteur.

Voordelen van een laatste aanmaning via Credifin

Met onze laatste aanmaning kies je voor een snelle, betrouwbare en effectieve oplossing:

  • Snelle levering: Aangetekende E-mail™ komt direct aan in de inbox van je debiteur.
  • Hoger betaalpercentage: Door de urgentie te benadrukken, ontvangt je sneller betalingen.
  • Efficiënt proces: Alles verloopt digitaal, zonder gedoe met papieren post.

Wat zijn de eisen?

Jouw aanmaning die wij voor je versturen voldoet aan de belangrijke wettelijke eisen:

  • Betalingstermijn: Vermeld een betalingstermijn van minimaal 14 dagen.
  • Incassokosten: Vermeld het exacte bedrag aan incassokosten dat na de termijn in rekening wordt gebracht.

Let op: deze eisen gelden voor laatste aanmaningen aan consumenten. Voor bedrijven gelden deze verplichtingen niet. We adviseren om het proces voor bedrijven kort te houden: één betalingsherinnering en één aanmaning zijn vaak voldoende om daarna over te gaan tot een incassotraject.

Waarom je beter Credifin je laatste aanmaning kunt laten versturen

Het opstellen van een laatste aanmaning, ook wel genoemd laatste herinnering, WIK brief of 14 dagen brief, luistert nauw. Bij Credifin ben je verzekerd van een juiste aanmaning die voldoet aan alle wettelijke eisen. Als je beschikt over een e-mailadres van je klant, versturen wij de laatste waarschuwing ook per Aangetekende E-mail™. Dit resulteert vaak in een snellere betaling, zonder dat de klant de aanmaning kan weigeren.

Waarom sturen wij een Aangetekende e-mail™ en geen aangetekende aanmaningsbrief meer?

In 2025 beschikt vrijwel iedereen over een e-mail adres, het versturen van een aangetekende WIK brief behoort zo langzamerhand tot de verleden tijd. De Aangetekende E-mail™ heeft dezelfde juridische waarde als het versturen van een aangetekende aanmaningsbrief.

Het geeft de aanmaning meer kracht en resulteert vaak in een snellere betaling. Bovendien kan de aangetekende E-mail™ , in tegenstelling tot een aangetekende brief, niet geweigerd worden.

Voorbeeld laatste aanmaning

Benieuwd hoe onze laatste aanmaning/ WIK brief/ 14 dagen brief eruit ziet?

Download hier onze voorbeeld-PDF:

Voorbeeld laatste aanmaning

Laatste aanmaning voorbeeld

Kosten laatste aanmaning

Aan de slag met een laatste aanmaning voor jouw klant vanuit ons incassobureau? De kosten daarvoor bedragen :

  • Losse laatste aanmaning: € 5,- (per Aangetekende e-mail™)
  • 10 of meer laatste aanmaningen: € 2,50 (per Aangetekende e-mail™)

Noot: Uiteraard zijn andere prijsafspraken mogelijk, afhankelijk van de aantallen.

Indien je over een e-mailadres van je klant beschikt, wordt de laatste aanmaning, naast onze gebruikelijke brief, kosteloos per Aangetekende e-mail™ verstuurd. Wil je alle aanmaningen ook per aangetekende brief verzenden? Neem contact met ons op over de kosten.

Laatste aanmaning voor incasso

De laatste aanmaning voor incasso is voordelig beschikbaar. Dat geldt voor een enkel exemplaar, net als wanneer je daar voor meerdere facturen gebruik van wilt maken. Op die manier kun je laten zien dat je uiteindelijk een incassobureau zal inschakelen, waardoor het nu tijd is om de factuur alsnog te voldoen.

Veel klanten schrikken daarvan, zonder dat ze je meteen met hoge incassokosten hoeft op te zadelen. Jij behoudt de goede onderlinge relatie, terwijl je toch kunt rekenen op een vlotte betaling van de factuur.

Neem contact op met onze incassospecialisten

Incassobureau kantoor Amsterdam

Al sinds 2005 staat Credifin in de Amsterdamse Zuidas, op Van Leijenberghlaan 199 D, garant voor topkwaliteit incassodiensten.

Heb je vragen of wil je meer weten? Bel : 0203452675 

Waarom kiezen voor Credifin?

Wat maakt onze aanpak uniek en effectiever? 

Vergunning en betrouwbaarheid: Credifin Nederland B.V. beschikt over een officiële vergunning van de overheid, zoals geregistreerd in het Incassoregister van Justis. Deze vergunning onderstreept dat wij voldoen aan de strengste eisen op het gebied van kwaliteit en transparantie binnen de incassodienstverlening. Hierdoor ben je verzekerd van een professionele en betrouwbare partner.

Maatwerk: Elke vordering is uniek. Wij passen onze aanpak aan op basis van wat het beste is voor jou en je zaak.

Zeer efficiënt incassotraject:  Door automatisering met een belrobot en slimme betaalmogelijkheden zoals betaallinks en QR-codes in e-mails en brieven, wordt het voor klanten makkelijker en eenvoudiger om betalingen te verrichten.

Automatische aanlevering via API: Voor het aanleveren van meerdere facturen bieden we een state-of-the-art API (Application Programming Interface) aan, waarmee een automatische koppeling mogelijk is.

Altijd op de hoogte: Met ons online platform kun je altijd zien hoe het met je zaak gaat. Geen verrassingen, gewoon duidelijkheid.

100% No cure, no pay: We geloven in onze aanpak. Als we niets voor je kunnen innen, kost het je ook echt niets.

Ervaren team: Ons team kent de kneepjes van het vak. Met 18 jaar expertise hebben we het vertrouwen gewonnen van meer dan 11.500 klanten.


Kortom:
 bij CrediFin krijg je niet alleen een het beste incassobureau van Nederland, maar een incassopartner die er echt alles aan doet om je te helpen.

Ervaringen van onze klanten

Klantbeoordelingen, zie wat onze klanten zeggen:

“Wij zitten met ons bedrijf in de fashion en willen onze focus houden op de core business. Daarom het is heel prettig om Credifin als vangnet te hebben! Zij ontzorgen ons en dankzij hen ontvangen we bijna altijd alle betalingen.” Bibian HoyngState-of-Brands

“Het Orthocenter met ruim 45 vestigingen is van mening dat incassobureau Credifin een goede partner is en een uitstekende dienstverlening geeft op gebied van No Cure No Pay incasso. Waardering is er voor de menselijke manier van incasseren.” Bas Molenaar, Orthocenter

“Zeer positief, goede communicatie, systeem is gebruikersvriendelijk zodat je snel de status van een dossier kunt inzien.” Eltje de Graaf, Mea Fysio

Blijft de betaling alsnog uit?

Betaalt uw klant nog steeds niet na de laatste aanmaning? Start dan met onze No Cure, No Pay-incasso en laat ons de openstaande factuur voor u incasseren. Wij berekenen automatisch de incassokosten en wettelijke rente en brengen deze in rekening bij uw klant.

Tip: Wilt u de kans op niet-betaalde facturen verkleinen? Doe een kredietcheck en ontdek hoe uw klant er financieel voor staat.

Meer weten?

Heb je nog vragen aan onze incassospecialist Jesse over Laatste aanmaning?

Neem contact op met Jesse, hij helpt u graag! Tel: 020-3452675

Bel ons op   020-3452675

E-mail ons   info@credifin-nederland.nl

Chat met ons?   Chat met ons

Vrijblijvend advies over je incasso-opdracht?

Wil je onbetaalde facturen aanpakken met behulp van een incassobureau en bent je benieuwd naar de slagingskans van je zaak? Neem direct contact op voor een GRATIS incasso-adviesgesprek of bel onze incassospecialisten op 020-3452675

"*" geeft vereiste velden aan

Veelgestelde vragen

Bekijk alle vragen

Is het versturen van een laatste aanmaning verplicht?

Voor het verhalen van de incassokosten op een consument in een gerechtelijke procedure kijkt de rechter of er een 14 dagen brief/laatste aanmaning is verstuurd die aan alle wettelijke eisen voldoet. Indien deze niet is verstuurd  door de schuldeiser worden de incassokosten afgewezen. Het versturen van een aanmaning is dus verplicht indien je bij een gang naar de rechter de incassokosten succesvol op een consument wenst te verhalen.

Dit betekent niet dat je de wet overtreedt indien je geen 14 dagen brief verstuurt. Er zijn veel bedrijven die betalingsherinneringen versturen met een andere betaaltermijn. Ook zijn er veel bedrijven die uit klantgerichtheid meerdere betalingsherinneringen versturen, terwijl er wettelijk gezien slechts een laatste aanmaning hoeft te worden verstuurd.

Hier is natuurlijk niets mis mee, doch hebben deze herinneringen geen enkele waarde bij een gerechtelijke beoordeling of incassokosten worden toegewezen.

Kortom: Zolang je geen aanspraak wilt maken op incassokosten hoeft er geen laatste aanmaning te worden verstuurd. Wil je de incassokosten op de niet betaler verhalen, adviseren wij altijd een laatste aanmaning te sturen.

Wat zijn de eisen waar een laatste aanmaning aan dient te voldoen?

Er zijn een aantal specifieke eisen waar de rechter naar kijkt bij het toetsen van de juistheid van een laatste aanmaning. Eisen waarvan je als ondernemer misschien denkt dat deze niet belangrijk zijn, maar die een rechter strikt hanteert! Belangrijk dus om deze juist op te volgen. We zetten de belangrijkste op een rijtje:

  • De debiteur dient minimaal 14 dagen de tijd te krijgen om te betalen. Deze termijn van 14 dagen dient expliciet te worden vermeld. Omdat de postbode geen post bezorgt op zondagen, maandagen en feestdagen dient in geval de 14 dagen brief per post wordt verstuurd, de debiteur in kwestie tevens en expliciet te worden geïnformeerd dat deze dagen niet meetellen.
  • De 14 dagen termijn gaat in na ontvangst van de brief. Ook dit dient expliciet aan de debiteur te worden meegedeeld. In het algemeen mag worden aangenomen dat post de volgende dag wordt bezorgd. Indien een postbrief echter op een zaterdag wordt verzonden, zal deze pas minimaal op een dinsdag worden bezorgd en gaat de termijn van 14 dagen pas in na 3 dagen. Feitelijk heeft de debiteur in dit geval dus minimaal 17 dagen de tijd om te betalen.
  • Het bedrag aan incassokosten dient expliciet te worden genoemd om aanspraak te kunnen maken op deze kosten, indien tijdige betaling uitblijft.

Tip: Verstuur je enkel facturen met lage bedragen, dan komt hier een makkelijk ezelsbruggetje: De incassokosten bedragen bij alle vorderingen tussen de 0 en 266 euro standaard 40 euro.  

  • Ben je als schuldeiser niet btw-plichtig, dan dient dit eveneens te worden vermeld. De btw over de incassokosten wordt in dat geval bij de schuldenaar in rekening gebracht. Ook de hoogte van de btw-kosten dienen exact te worden aangegeven.

Kan een laatste aanmaning ook per e-mail worden verstuurd?

Anders dan de naam 14 dagenbrief /laatste aanmaning doet vermoeden, leent het versturen van de aanmaning zich uitstekend om per e-mail te worden verstuurd. Sterker nog: het versturen van de aanmaning per e-mail heeft diverse voordelen. Zo wordt een e-mail door de rechter geacht diezelfde dag te zijn ontvangen, waar een brief gemiddeld 1 tot 3 dagen nodig heeft om het adres te bereiken.

Naast dat de termijn van 14 dagen direct aanvangt is er nog een ander voordeel. Indien de e-mail met een leesbevestiging wordt verstuurd welke wordt geaccepteerd, heeft de afzender tevens daadwerkelijk bewijs dat de herinnering is ontvangen. Dankzij de speciale incassosoftware van Credifin Nederland, de zogenaamde aangetekende e-mail, zijn wij zelfs in staat exact aan te tonen wanneer de niet betaler de e-mail ontvangen en geopend heeft. Zo kan een discussie over het wel of niet ontvangen van de herinnering eenvoudig worden voorkomen.

Ook is het voor de niet betaler makkelijker om hier op te reageren indien er nog vragen zijn over de factuur. Kortom: Een laatste aanmaning per e-mail werkt sneller, efficiënter en kostenbesparend.

Wat zijn alternatieve benamingen voor een laatste aanmaning? WIK brief of 14 dagen brief?

Een laatste aanmaning wordt ook wel een 14 dagen brief dan wel WIK brief genoemd, waarbij WIK staat voor Wet Incasso Kosten. Deze benaming is ontstaan omdat sinds het in werken treden van deze wet, het versturen van een laatste aanmaning werd geïntroduceerd. Andere benamingen zijn een 14 dagen herinnering of veertiendagenbrief. Met het versturen van een betalingsherinnering of aanmaning kan ook een 14 dagen brief worden bedoeld, maar dit is niet altijd het geval.

Ik heb geen termijn van 14 dagen in mijn laatste aanmaning vermeld, maar wel meer dan 14 dagen de tijd gegeven om te betalen, is dit ook voldoende?

Soms zijn ondernemers in de veronderstelling dat indien zij de debiteur na het verstrijken van de betaaltermijn van de factuur in totaal meer dan 14 dagen de tijd hebben gegeven om te betalen, voldoen aan de 14 dagen eis.

Dit is niet het geval: Indien er bijvoorbeeld 3 herinneringen worden verstuurd waarin de debiteur per herinnering 10 dagen de tijd krijgt om te betalen heeft de debiteur dus minimaal 30 dagen de tijd gekregen om te betalen. Toch zullen in een gerechtelijke procedure de incassokosten worden afgewezen, omdat de 14 dagen termijn niet expliciet in een betalingsherinnering vermeld staat.

Kan Credifin Nederland voor mij een laatste aanmaning versturen?

Het opstellen van een laatste aanmaning luistert nauw. Credifin Nederland helpt je graag met het versturen van een correcte aanmaning. Daarom bieden wij een gratis voorbeeld aan op onze website. Kopieer de inhoud van deze brief gerust!

Ook kun je de laatste aanmaning door ons kantoor laten versturen. Voor slechts enkele euro`s ben je verzekerd van het versturen van een juiste herinnering die aan alle eisen voldoet. Je hoeft daarnaast de incassokosten niet zelf uit te rekenen, omdat ons systeem deze kosten automatisch berekent. Bovendien versturen wij indien je een e-mailadres van de debiteur invoert de brief met onze speciale software, waardoor de kans op betaling niet alleen groter is, maar ook volledig rechtsgeldig bewijs wordt verkregen omtrent de ontvangst van onze herinnering.

Betaalt je debiteur niet binnen de gestelde termijn, wordt de zaak automatisch omgezet in een incasso-opdracht. Kortom, je hebt er verder geen omkijken naar. Goed geregeld toch?

Waarom Credifin?

  • Geen abonnements- of dossierkosten
  • 100% No cure No pay
  • De volgende werkdag brief al bij je debiteur
  • Eenvoudig uploaden van je facturen
  • Volg het incassotraject 24/7 via je online dossier
  • Gratis incasseren met Aangetekende E-mail™

Wat klanten zeggen:

9.4 / 10

249 beoordelingen

Naar alle reviews

[chatbot]