Gerechtelijke incasso - deurwaarder - deurwaarder inschakelen

Faillissement aanvragen

Faillissement aanvragen om een openstaande vordering te innen? Het is soms de beste manier om jouw klant of opdrachtgever te laten betalen. Ook al zou je dat misschien niet verwachten van zo’n voor velen ingrijpende keuze.

We merken in de praktijk dat veel schuldeisers twijfelen over het aanvragen van een faillissement. Bijvoorbeeld omdat ze denken dan achteraan in de rij aan te moeten sluiten. Achter de Belastingdienst en de bank. Of door een moeizame relatie met de curator, die vooral probeert de eigen zakken te vullen.

In de praktijk blijkt het aanvragen van een faillissement een heel effectieve methode om een afnemer of klant tot betalen te dwingen. En niet door het daadwerkelijke faillissement, maar door de dreiging daarvan als de vordering niet wordt voldaan.

Hoe werkt het?

Stel dat het bedrijf inderdaad failliet verklaard wordt. Het wordt dan lastig om de vordering te innen. De Belastingdienst en de bank zullen vooraan staan en het klopt dat de curator z’n eigen rol speelt. Toch is dat geen reden om niet een faillissement aan te vragen, op het moment dat jouw vordering open blijft staan. Ondanks alle betalingsherinneringen en pogingen om tot betaling te dwingen, waardoor het water je nu wellicht zelf aan de lippen staat.

Veel schuldeisers houden geen rekening met de reactie van het bedrijf waarvan je het faillissement aanvraagt. Dat bedrijf zal er alles aan doen om het failliet te voorkomen. Omdat niemand zomaar de stekker uit een bedrijf laat trekken. En niemand erop zit te wachten om het bedrijf failliet te laten gaan en met de bank en de Belastingdienst de financiële zaken af te wikkelen.

Vaak is er sprake van bedrijven die prima kunnen blijven bestaan. En die gewoon graag doorgaan met wat ze deden. Ze hebben slechts een duidelijke aansporing nodig om te betalen, bijvoorbeeld door een faillissement aan te vragen.

Betaling om faillissement te voorkomen

Op het moment dat we faillissement aanvragen bij het bedrijf waarvan de betaling aan jou uitblijft zetten we eigenlijk vooral aan tot betalen. Door aan te geven wat er dreigt te gebeuren, als het bedrijf niet over de brug komt met het geld dat je nog tegoed hebt.

De druk neemt toe, waardoor er meer mogelijk blijkt dan je in eerste instantie zou denken. En waardoor de vordering ineens wel betaald wordt of je de mogelijkheid hebt om goed met elkaar in gesprek te gaan. En bijvoorbeeld een betalingsregeling te treffen, bijvoorbeeld om het openstaande bedrag in een aantal termijnen te betalen.

Tip: tijdens de betalingsregeling kan de faillissementsaanvraag gewoon worden aangehouden. Dat voorkomt dat de druk te vroeg van de ketel gaat. In plaats daarvan blijf je de zekerheid houden dat je de betalingen ontvangt, totdat het volledige bedrag netjes is voldaan.

Ultiem incassomiddel: faillissement aanvragen

Zoek je naar een ultiem incassomiddel om een openstaande vordering eindelijk te kunnen innen? Een faillissement aanvragen is dan een uitstekende keuze. Een mogelijk faillissement leidt voor het bedrijf en z’n eigenaren namelijk tot:

  • Stekker uit het bedrijf
    De stekker gaat uit het bedrijf, dat de eigenaren soms in (tientallen) jaren hebben opgebouwd. Dat is iets dat ze niet zomaar willen laten gebeuren.
  • Uitwinning van zekerheden
    Schuldeisers zoals de bank kunnen overgaan tot de uitwinning van zekerheden. Dat is iets dat eigenaren van een bedrijf graag willen voorkomen.
  • Onderzoek van bestuurdersaansprakelijkheid
    De curator kan onderzoek doen naar de mogelijkheden van bestuurdersaansprakelijkheid die tot deze situatie heeft geleid.
  • Persoonlijke aansprakelijkheid
    In sommige gevallen kunnen bestuurders persoonlijk aansprakelijk worden gesteld voor de situatie die is ontstaan.

Heb je nog vragen?

Meer weten over het aanvragen van een faillissement of het starten van een gerechtelijke procedure om een bedrijf tot betalen te dwingen of heb je nog vragen over onze werkwijze of de kosten? Bel ons op telefoonnummer 020 345 26 75 of stuur een e-mail naar info@credifin-nederland.nl. We horen graag van je!

Meer weten?

Gerechtelijke procedure

Kort geding

Bekijk de veelgestelde vragen

Contact opnemen

Waarom Credifin?

  • Geen abonnements- of dossierkosten
  • 100% No cure No pay Incassobureau
  • De volgende werkdag brief al bij je debiteur
  • Eenvoudig uploaden van je facturen
  • Volg het incassotraject 24/7 via je online dossier
  • Gratis incasseren met Aangetekende E-mail™

Wat klanten zeggen:

9.3 / 10

192 beoordelingen

Naar alle reviews