24/7 online : incasso, herinneringen en laatste aanmaning versturen

Klant betaalt niet

Stel, jouw klant betaalt niet: wat doe je dan? Je kunt een aantal stappen zetten om de klant aan te sporen het bedrag alsnog over te maken. Wij zetten de mogelijkheden voor je op een rij, zodat je jouw factuur toch kunt incasseren.

Klant betaalt factuur niet: wat nu!?

Een klant betaalt de factuur niet: wat kun je op dat moment doen? Dit zijn 5 belangrijke stappen die je kunt zetten:

  • Controleer de betalingstermijn op de factuur

    Voordat je aan de slag gaat met een klant die niet betaalt is het verstandig om de betalingstermijn nog een keer goed te controleren. Klopt het dat die verlopen is? Je voorkomt hiermee dat je klanten aanspreekt op een niet-betaalde factuur terwijl het eigenlijk gaat om een fout in jouw administratie.

  • Bel de klant en stuur een betalingsherinnering en aanmaning

    De klant betaalt de factuur niet? Stuur een betalingsherinnering, nog een herinnering en daarna een aanmaning. Doe dat zo snel mogelijk nadat de betalingstermijn is verlopen. Je geeft daarmee duidelijk aan dat je er geen gras over laat groeien, om de facturen die je verstuurt ook daadwerkelijk te innen.

Tip: herinnering verstuurd? Vermeld daarop dat je bij de volgende herinnering (en aanmaning) de wettelijke rente in rekening zal brengen.

  • Stel een betalingsregeling voor

    Stel, de klant betaalt niet nadat je een herinnering en aanmaning hebt verstuurd, maar je hebt wel contact kunnen krijgen. Vaak helpt het om de klant te bellen en samen naar een oplossing te zoeken. Soms kunnen jullie een betalingsregeling treffen, bijvoorbeeld om maandelijks steeds een deel te laten betalen.

  • Schakel een incassobureau in

    Lukt het niet om de klant tot betalen aan te sporen? Schakel een incassobureau in. Dat kan bij ons gewoon via het webportaal, door je aan te melden en jouw factuur te uploaden. Je kunt meteen aan de slag en je houdt 24/7 inzicht in alle communicatie met de klant en natuurlijk jouw openstaande facturen.

  • Vraag oninbare BTW terug

    Blijft de klant niet betalen, zelf niet na inzet van een incassobureau? En vind je het de deurwaarder of een gerechtelijke procedure niet waard? Je kunt de oninbare BTW bij de Belastingdienst terugvragen, om de factuur daarna af te boeken in de administratie.

Als jouw klant niet betaalt is het als ZZP-er verstandig om de bovenstaande stappen te doorlopen. Je spoort de niet-betalende debiteur aan het bedrag toch over te maken, zonder dat jullie onderlinge relatie meteen op het spel komt te staan.

Mijn klant betaalt niet: aan de slag

Stel, jouw klant betaalt niet en je wilt aan de slag: wat doe je dan? Start met een incassotraject door je daarvoor online aan te melden. Jij hebt dan zelf de touwtjes in handen, voor de maximale controle over de benadering van jouw klant.

Heb je nog vragen?

Wil je aan de slag met jouw klant die niet betaalt, maar heb je nog vragen over onze werkwijze of de kosten? Bel ons op telefoonnummer 020 345 26 75 of stuur een e-mail naar info@credifin-nederland.nl. We horen graag van je!

Meer weten?

No Cure No Pay

Incassotraject

Hoe werkt het?

Bekijk FAQ’s

Waarom Credifin?

  • Geen abonnements- of dossierkosten
  • 100% No cure No pay Incassobureau
  • De volgende werkdag brief al bij je debiteur
  • Eenvoudig uploaden van je facturen
  • Volg het incassotraject 24/7 via je online dossier
  • Gratis incasseren met Aangetekende E-mail™

Wat klanten zeggen:

9.3 / 10

168 beoordelingen

Naar alle reviews