Betalingsherinnering

Een betalingsherinnering versturen om jouw klant te herinneren aan een openstaande factuur? Het is een belangrijke eerste stap, voordat je de aanmaning verstuur en uiteindelijk een incassobureau inschakelt. Je wijst de klant op een openstaande factuur, waarvan de betalingstermijn inmiddels verlopen is.

Wat is een betalingsherinnering?

Wat is een betalingsherinnering? De definitie luidt als volgt:

“Een betalingsherinnering is een schriftelijke herinnering waarvoor je geen extra kosten hoeft te betalen.”

Op de oorspronkelijke factuur vermeld je een betalingstermijn en eventueel de uiterste betaaldatum. Is die termijn verstreken, zonder dat je de betaling hebt ontvangen? Je kunt een herinnering versturen. Het is gebruikelijk om twee herinneringen te versturen en daarna een aanmaning. Iedere keer vermeld je de nieuwe betalingstermijn, om zodra die verloopt de volgende stap te kunnen zetten.

Tip: een betalingsherinnering kun je per post versturen, maar dat mag ook via e-mail of SMS

Wettelijke eisen aan de herinnering en aanmaning

Benieuwd naar de wettelijke eisen aan de betalingsherinnering? Er gelden geen specifieke wettelijke eisen als je een herinnering stuurt aan zakelijke klanten. Gaat het in plaats daarvan om een particuliere consument? Je dient dan een laatste aanmaning te versturen, die ook wel bekend staat als de 14 dagen-brief.

Het is gebruikelijk om twee betalingsherinneringen en daarna een aanmaning te versturen. Bij die laatste is het verstandig om aan te geven dat je een incassotraject zal starten als de betaling nog steeds uitblijft. En krijg je geen reacties op de herinneringen én de aanmaning? Soms helpt het om de klant even op te bellen. Je voorkomt daarmee dat de e-mails of brieven en SMS’jes niet gelezen zijn, waardoor de incasso als een grote verrassing komt.

Voorbeeld betalingsherinnering downloaden

Een voorbeeld betalingsherinnering downloaden, zodat je die aan klanten kunt versturen? Ons voorbeeld in PDF toont alle belangrijke informatie, die je natuurlijk kunt overnemen om jouw klanten te herinneren aan een openstaande factuur.

Download hieronder het voorbeeld van een betalingsherinnering voor jouw klant.

Aanmaning

Meer weten?

Wil je aan de slag met een betalingsherinnering of heb je nog vragen over onze werkwijze of de kosten? Bel ons op telefoonnummer 020 345 26 75 of stuur een e-mail naar info@credifin-nederland.nl. We horen graag van je!

Hoe werkt het?

Laatste aanmaning

Bekijk FAQ’s

Waarom Credifin?

  • Geen abonnements- of dossierkosten
  • 100% No cure No pay Incassobureau
  • De volgende werkdag brief al bij je debiteur
  • Eenvoudig uploaden van je facturen
  • Volg het incassotraject 24/7 via je online dossier
  • Gratis incasseren met Aangetekende E-mail™

Wat klanten zeggen:

9.3 / 10

164 beoordelingen

Naar alle reviews