Betallingsherinnering

Betalingsherinnering

Een betalingsherinnering versturen?

Een prima manier om jouw klant te herinneren aan een openstaande factuur. Het is een belangrijke eerste stap, voordat je de aanmaning verstuur en uiteindelijk een incassobureau inschakelt. Je wijst de klant op een openstaande factuur, waarvan de betalingstermijn inmiddels verlopen is.

Wat is een betalingsherinnering?

Wat is een betalingsherinnering? De definitie luidt als volgt:

“Een betalingsherinnering is een schriftelijke herinnering waarvoor je geen extra kosten hoeft te betalen.”

Op de oorspronkelijke factuur vermeld je een betalingstermijn en eventueel de uiterste betaaldatum. Is die termijn verstreken, zonder dat je de betaling hebt ontvangen? Je kunt een herinnering versturen. Het is gebruikelijk om een betalingsherinnering te versturen en daarna een laatste aanmaning. Iedere keer vermeld je de nieuwe betalingstermijn, om zodra die verloopt de volgende stap te kunnen zetten.

Tip: een betalingsherinnering kun je per post versturen, maar dat mag ook via e-mail of SMS

Wettelijke eisen aan de betalingsherinnering

Benieuwd naar de wettelijke eisen aan de betalingsherinnering? Er gelden geen specifieke wettelijke eisen als je een betalingsherinnering en/of laatste aanmaning stuurt aan zakelijke klanten. Gaat het in plaats daarvan om een particulier / consument? Dan dien je eerst een laatste aanmaning te versturen, die ook wel bekend staat als de 14 dagen-brief. Lees hier meer over de specifieke eisen van een laatste aanmaning.

Stappenplan bij vervallen factuur(en)

Wat doe je wanneer het betalingstermijn van je factuur is verstreken? Dan stuurt je als eerste een betalingsherinnering. We zetten de stappen op een rij die je moet zetten:

 

Betalingsherinnering

Na het verlopen van de betalingstermijn stuur je een betalingsherinnering met als bijlage de originele factuur. Het kan gebeuren dat iemand een keer vergeet de factuur te betalen. Of de factuur kwijtraakt, waardoor de betaling uitblijft. Stuur een betalingsherinnering om te wijzen op de openstaande vordering. En vermeld een kort termijn van maximaal 5 dagen.

Tip: krijg je geen reacties op de betalingsherinnering? Soms helpt het om de klant even op te bellen. Je voorkomt daarmee dat de e-mails of brieven en SMS’jes niet gelezen zijn, waardoor de incasso als een grote verrassing komt.

 

Laatste aanmaning

Heb je de betaling na het verstrijken van de termijn van je betalingsherinnering van 5 dagen niet ontvangen? Stuur direct een laatste aanmaning naar je klant.

  • Zakelijke klanten: Daarin geeft je aan dat je de betaling, ondanks je eerdere betalingsherinnering, niet hebt ontvangen. De toon mag iets dwingender zijn, maar blijft vriendelijk. En vermeld een kort termijn van maximaal 3 dagen.
  • Een consument: De aanmaning moet aan verschillende eisen voldoen, waaronder een termijn van 14 dagen en het expliciet vermelden van de hoogte van de incassokosten, anders is de rechtsgeldigheid in het geding en kunnen de incassokosten bij een eventuele gang naar de rechter worden afgewezen.

Tip: Laat ons je laatste aanmaning versturen, wij versturen de laatste aanmaning volgens de belangrijke wettelijke eisen, met ons logo en onze gegevens om veel klanten het belangrijke zetje tot betalen te geven.

 

Blijft de betaling alsnog uit?

Start meteen met onze No Cure, No Pay-incasso en incasseer de openstaande factuur. We berekenen automatisch de incassokosten en wettelijke rente, die we bij jouw klant in rekening brengen.

Voorbeeld betalingsherinnering downloaden

Een voorbeeld betalingsherinnering downloaden, zodat je die aan klanten kunt versturen?

Zet minimaal de volgende zaken erin:

  Factuurreferentie / ordernummer
  Factuurnummer / factuurdatum
  Nieuw betaaltermijn

Download hieronder het voorbeeld van een betalingsherinnering voor jouw klant

Betalingsherinnering

Herinnering

Meer weten?

Heb je nog vragen over de betalingsherinnering?

   020-3452675

  info@credifin-nederland.nl

   Chat met ons

Veelgestelde vragen

Bekijk alle veelgestelde vragen

Is het sturen van een betalingsherinnering verplicht?

Nee, het versturen van een betalingsherinnering is in wezen een extra service, je attendeert je klant erop dat je nog geen betaling hebt ontvangen. Het kan altijd voorkomen dat je klant de factuur niet heeft ontvangen. Het meesturen van de originele factuur is een aanrader, zo loopt het proces geen verdere vertraging op en kan je klant direct de betalingsachterstand voldoen.

Hoe kan ik het beste mijn betalingsherinnering versturen?

Een betalingsherinnering leent zich uitstekend om per e-mail te worden verstuurd. Sterker nog: het versturen van de betalingsherinnering per e-mail heeft diverse voordelen;

  • De e-mail wordt vaak de zelfde dag nog gelezen.
  • Je kan de originele factuur als bijlage toevoegen.
  • Het is tegenwoordig mogelijk om een iDeal link mee te sturen zodat je klant direct kan betalen.
  • Je kan je betalingsherinnering per aangetekende e-mail versturen, zodat je meteen ziet of je klant hem heeft gelezen.

Is het nodig mijn klant een betalingsherinnering per post te doen toekomen?

Het versturen van een brief is eigenlijk verleden tijd, het is natuurlijk altijd een optie, echter zijn er zoveel andere varianten die sneller en veel effectiever werken, zoals e-mail, SMS en whatsapp.

Is een betalingsherinnering het zelfde als een aanmaning?

Nee, een betalingsherinnering is een vriendelijke reminder die je vaak voor de aanmaning dan wel laatste aanmaning stuurt. Een aanmaning heeft een dwingend karakter, je geeft hierin ook aan wat de gevolgen zijn als je factuur niet tijdig wordt voldaan.

Kunnen jullie ook een betalingsherinnering voor mij sturen?

Een losse betalingsherinnering versturen wij niet, wij verzorgen wel debiteurenbeheer voor bedrijven. Wil je het debiteurenbeheer uitbesteden en er op deze manier voor zorgen dat je geen omkijken meer hebt naar je betalingsherinneringen?. Lees hier meer over

Debiteurenbeheer

Waarom Credifin?

  • Geen abonnements- of dossierkosten
  • 100% No cure No pay
  • De volgende werkdag brief al bij je debiteur
  • Eenvoudig uploaden van je facturen
  • Volg het incassotraject 24/7 via je online dossier
  • Gratis incasseren met Aangetekende E-mail™

Wat klanten zeggen:

9.3 / 10

196 beoordelingen

Naar alle reviews