Veelgestelde vragen

Veelgestelde vragen

Veel gestelde vragen over het inschakelen van een incassobureau en over online incasso.

Staat je vraag er niet bij? Neem dan gerust contact met ons op voor meer informatie of persoonlijk advies. Bel 020-3452675

Incasso opdracht indienen

Is eenmalig een incassobureau inschakelen mogelijk?

Ja, je kunt eenmalig een incassobureau inschakelen als je een enkele keer een vordering uit handen wilt geven. Wij rekenen geen abonnements- of dossierkosten, we werken op basis van 100% No Cure No Pay, je kunt ons testen zonder dat je ergens aan vastzit.

Ik heb een account aangemaakt, wat nu?

Je ontvangt van ons meteen een bevestigingsmail met handleiding.

Via de inlog, in de bevestigingsmail, kun je meteen aan de slag. Lees de handleiding, volg het stappenplan en voer je 1e incassodossier in.

Eenmaal ingevoerd en opgeslagen, controleren wij jouw factuur(en) en de documentatie en gaan meteen voor je aan de slag.

Je hebt 24 uur per dag, 7 dagen per week inzicht in jouw dossier(s). Daar vind je de openstaande facturen en de voortgang, zodat je altijd op de hoogte bent.

 

Wat betekend " Incasso "

“Incasso” betekent het proces van het innen van geld dat iemand aan een andere persoon of organisatie schuldig is. Dit kan op verschillende manieren gebeuren, zoals door het sturen van een rekening of door middel van een automatische incasso van een bankrekening. Incasso kan ook worden gebruikt om te verwijzen naar de organisatie of persoon die verantwoordelijk is voor het innen van geld, zoals een incassobureau.

Wel of geen incasso starten?

Er zijn verschillende factoren die meespelen in de beslissing of je een incasso moet starten of niet. Sommige van de belangrijkste overwegingen zijn:

  • Hoe dringend heb je het geld nodig? Als je het geld snel nodig hebt, kan het starten van een incasso een goede optie zijn. Maar als je wat meer tijd hebt, kun je misschien beter wachten en eerst proberen om het geld op een andere manier te innen, zoals door middel van een betalingsherinnering of een onderhandeling.
  • Wat is de kans dat je het geld krijgt als je een incasso start? Als je redelijk zeker bent dat de persoon of het bedrijf dat het geld verschuldigd is, in staat is om te betalen, is de kans groter dat je het geld krijgt als je een incasso start
  • Wat zijn de kosten van een incasso? Voordat je een incasso start, is het belangrijk om na te gaan wat de kosten zijn van het incasso proces. Sommige incassobureau’s vragen hoge kosten voor hun diensten, dus het is belangrijk om na te gaan of het starten van een incasso financieel haalbaar is. Bekijk onze No Cure No Pay voorwaarden.
  • Wat zijn de gevolgen van een incasso voor je relatie met de persoon of het bedrijf waar je het geld van wilt innen? Men zegt altijd, een niet betalende klant is eigenlijk geen goede klant. Bedenk dus goed of het uitstellen van een incasso de beste optie is, vaak gaan anderen wel over tot incasso, waardoor uw factuur blijft liggen.

Het is belangrijk om al deze factoren te overwegen voordat je een beslissing maakt of je een incasso moet starten of niet. Als je twijfelt, kan het raadzaam zijn om ons om advies te vragen, neem contact op.

Is een incasso zonder factuur mogelijk?

Ja, het is mogelijk om een incasso te laten uitvoeren zonder factuur. Een incasso is een betaalmethode waarbij een debiteur op een door de crediteur bepaalde datum een geldbedrag aan de crediteur betaalt. Het kan voorkomen dat de crediteur geen factuur heeft gestuurd, maar wel een incasso wil laten uitvoeren. Dit kan bijvoorbeeld gebeuren als er sprake is van een incasso van een huur of incasso van leningen. In dit geval kan je een incasso laten uitvoeren zonder dat er een factuur aanwezig is. Het is wel verstandig om in dergelijke gevallen wel een bewijs van de afspraak te hebben, bijvoorbeeld in de vorm van een overeenkomst van geldlening of een huurcontract.

Het is wel belangrijk om te vermelden dat je verplicht bent om de debiteur op de hoogte te stellen van de te incasseren bedragen en de reden waarom de incasso wordt uitgevoerd. Dit kan bijvoorbeeld per brief of per e-mail gebeuren. Zo weet de debiteur wat er van hem of haar verwacht wordt en kan hij of zij bezwaar maken als hij of zij het niet eens is met de incasso.

Is een incasso zonder aanmaning ook mogelijk?

Ja, met uitzondering van consumentenvorderingen, bent je niet verplicht om je debiteur eerst zelf te herinneren of aan te manen. Voor bedrijven geldt het volgende omtrent invordering:

Sinds de invoering van de Wet bestrijding betalingsachterstand handelstransacties in maart 2013, welke ziet op overeenkomsten gesloten tussen bedrijven, zijn de incassokosten en wettelijke rente automatisch opeisbaar, indien een vordering niet binnen de gestelde betaaltermijn is voldaan. Artikel 6: 96 BW lid 4 meldt letterlijk:

Dit bedrag (incassokosten, wettelijke rente)  is zonder aanmaning verschuldigd vanaf de dag volgende op de dag waarop de wettelijke of overeengekomen uiterste dag van betaling is verstreken. Hiervan kan niet ten nadele van de schuldeiser worden afgeweken.

Hoe kan ik me aanmelden als nieuwe klant van jullie incassobureau?

Via de knop incasso indienen kun je eenvoudig je gegevens invoeren en maak je een gebruikersnaam en wachtwoord aan. Daarna kun je inloggen via onze website en kun je direct je achterstallige facturen en bijbehorende documentatie uploaden. Je ontvang bij je eerste incasso-opdracht meteen een bevestiging per e-mail met daarin aanvullende informatie over het incasso-traject en onze algemene voorwaarden.

Incasso indienen >

Is er een minimaal bedrag voor het starten van een incasso?

Nee, de hoogte van je openstaande factuur maakt voor ons niet uit. Ons incassosysteem kun je kosteloos gebruiken of je nu één of meerdere facturen indient, dat doen we altijd op basis van 100% No Cure, No Pay. Je loopt zodoende geen kostenrisico.

Kan ik als particulier ook een incasso opdracht indienen?

Ja, niet in alle gevallen. Alimentatie- en familiezaken behandelen we niet. Huurzaken en geldleningen wel. Bij dit soort zaken dient wel een getekende overeenkomst aanwezig te zijn.  Mocht je een account aanmaken, zet bij bedrijfsgegeven je achternaam en particulier. Heb je nog vragen? Bel ons op 020-3452675

 

Sturen jullie ook een laatste aanmaning / WIK brief?

Als je je klant nog een laatste kans wilt geven om de factuur te voldoen, dan kun je door ons een vriendelijke en nette laatste aanmaning laten sturen. Altijd uit jouw naam en op ons briefpapier, want in de meeste gevallen leidt dat tot snellere betaling zonder je klantrelatie op het spel te zetten. Lees meer over hoe we een Aanmaning versturen.

Doen jullie ook incassotrajecten voor buitenlandse incasso's?

Mede door intensieve contacten in verschillende landen kan Credifin Nederland je helpen om je belangen in diverse landen binnen Europa te behartigen. Het incasseren van buitenlandse incasso’s gebeurt volgens het ter plaatse geldende recht en wordt verzorgd door plaatselijke incasso kantoren. De incassomaatregelen worden uitgevoerd door ter plaatse opererende incasso partners die je klanten aanmanen in de eigen taal.

Voor meer informatie over onze buitenlandse incasso kunt je ons telefonisch contacten op 020-3452675.

Hebben jullie een automatische koppelingen voor bulkincasso's (API koppeling)

Ja, dat hebben wij. Voor bulkincasso’s zijn er 3 opties:

1.  Aanleveren via een Excelbestand, wij uploaden dan het bestand in het systeem.

2.  We maken een koppeling met je eigen boekhoudsysteem, zoals Exact, Afas, Twinfield, Accountview, Microsoft Dynamics en velen meer.

3.  Je kan bij ons ook gebruik maken van onze automatische API koppeling, denk aan Webservice, Webhooks en Single Sign-On (SSO) inloggen. Het uitwisselen van gegevens verloopt daarmee namelijk sneller en aanzienlijk makkelijker.

Voor meer informatie kun je ons contacten op 020-3452675

Wat is het online incasso webportaal?

Via ons incasso webportaal heb je online inzage in alle incassotrajecten die lopen of al gesloten zijn. Alle facturen, bijbehorende documentatie en correspondentie (mail, telefonisch contact,  SMS berichten etc.) kun je hier altijd inzien. Zo heb je direct inzicht in de status van het incassotraject. Lees meer over het online incasso webportaal.

Incassobureau, hoe werkt dat?

Kan ik jullie eenmalig inschakelen?

Natuurlijk, je kan eenmalig bij ons een incassozaak indienen, je zit niet vast aan een contract of abonnement. Probeer het uit!

Daarbij rekenen wij geen dossierkosten, opstartkosten, succesfee’s of andere verborgen kosten. Al onze diensten leveren wij op basis van 100% No Cure No Pay.

Waarom schakel je een incassobureau in?

Een incassobureau is gespecialiseerd in het incasseren van openstaande vorderingen. Hierdoor is de kans groot dat een incassobureau weet om te gaan met veel gehoorde excuses en redenen om niet te betalen, waardoor de vordering alsnog wordt betaald. Door het gebruik van incassosoftware kan een incassobureau een zaak bovendien beter in de gaten houden en is het makkelijker om een betalingsregeling op te stellen en de debiteur eenvoudig te laten betalen, bijvoorbeeld door middel van Ideal of een QR Code. Hoe meer betaalmogelijkheden het incassobureau biedt, des te groter de kans op betaling.

Hoe gaat incassobureau Credifin te werk?

Nadat je de achterstallige facturen (en bijbehorende documenten) hebt ingegeven, gaan we direct voor je aan de slag als incassobureau. We benaderen je klanten op een vriendelijke manier. Dat pakken we verschillend aan, passend bij de situatie en de contactgegevens die we van je debiteur hebben, bijvoorbeeld per e-mail, SMS of zelfs via Whatsapp of social media. De incassokosten berekenen we volledig door aan je klant (100% no cure no pay).

Lees meer over het incassotraject >

Welke mogelijkheden biedt incassobureau Credifin voor debiteuren?

We bieden je debiteuren als incassobureau eenvoudige online betalingsmogelijkheden om het ze zo makkelijk mogelijk te maken om de betaling te voldoen. Via een online webportaal heeft je debiteur daarnaast volledige inzage in de openstaande facturen en de correspondentie. Zo kan zij eenvoudig de openstaande incasso met iDeal betalen, om een regeling verzoeken en zelfs met ons chatten.

Lees meer over het webportaal voor debiteuren >

Wat kost het om incassobureau Credifin in te schakelen?

Aan het uitbesteden van een incasso-opdracht bij incassobureau Credifin zijn geen kosten verbonden. De kosten van het inschakelen van ons incassobureau komen voor rekening van je niet-betalende klant. 100% (No) Cure No Pay betekent dat je klant (de debiteur) de incassokosten voor het incassotraject betaalt bovenop het openstaande bedrag. En lukt het om volledig te incasseren? Dan ontvang je 100% van het factuurbedrag.

Lees meer over de incassotarieven >

Hoe word ik op de hoogte gehouden van de stand van zaken?

Via ons online incasso portaal kun je 24/7 de status inzien van je incassotraject. Al je documentatie en communicatie zoals facturen/ e-mails/ brieven en telefoongesprekken kun je hier terugvinden.

Log hier in 

Kunnen mijn klanten ook inloggen in het webportaal?

Met het webportaal voor debiteuren maken we het jouw klant graag makkelijk om de betaling vlot en veilig te voldoen. Met de iDeal-button die er beschikbaar is kan je klant de betaling verrichten. Wil jouw klant graag betalen, maar lukt het niet om dit in één keer te doen? Geen probleem, je klant kan in het portaal een betalingsvoorstel doen. Daarnaast bieden wij je klant de mogelijkheid om met ons te chatten als er nog vragen zijn. En minstens zo belangrijk, dankzij het webportaal en de vriendelijke benadering staat jouw goede relatie met de klant niet meteen op het spel. Lees meer over het online incasso webportaal voor debiteuren.

Wat gebeurt er als er in het minnelijke traject niet geïncasseerd wordt?

Je maakt bij ons altijd gebruik van No Cure, No Pay-incasso. Lukt het onverhoopt niet om de factuur te incasseren? Dan sluiten we het dossier en betaal je geen kosten. Of je kan bij ons een gerechtelijke procedure starten. Lees meer over Gerechtelijke procedure

Wanneer wordt een dossier afgerekend?

Wekelijks worden de dossiers afgerekend na volledige betaling van het bedrag op de derden rekening van Credifin Nederland. We sturen eerst een afrekening en maken dan direct het openstaande bedrag over van je originele factuur (dus zonder de incassokosten, dat zijn namelijk onze verdiensten die de debiteur dus betaald heeft aan ons).

Incasso voor verenigingen

Kan ik als vereniging de contributie van mijn leden innen door middel van een automatische koppeling?

Ja, dat kan, wij kunnen door middel van een koppeling je de mogelijkheid gegeven de openstaande contributie van leden bij ons aan te leveren.

Er zijn een aantal mogelijkheden:

1.  Maak je gebruik van club collect, dan kan je via clubcollect een Excelbestand downloaden, wij uploaden dan het bestand in het systeem. Maak je geen gebruik van clubcollect, geen probleem, wij leveren je een voorbeeld bestand aan, waarna je deze kan gebruiken om je leden middels het bestand aan te leveren.

2.  Er is een mogelijkheid om je boekhoudpakket te koppelen aan ons systeem, dit is mogelijk met Exact, Afas, Twinfield, Accountview, Microsoft Dynamics en velen meer.

3.  Ben je bekend met de API technologie, wij hebben een state-of-the-art API koppeling voor je beschikbaar. Denk aan Webservice, Webhooks en Single Sign-On (SSO) inloggen. Het uitwisselen van je ledengegevens verloopt daarmee sneller en aanzienlijk makkelijker.

Uiteraard helpen onze technische specialisten je altijd bij het aansluiten en implementeren.  Voor meer informatie kun je ons contacten op 020-3452675

Hoe kan ik me aanmelden voor incasso voor verenigingen

Via de knop incasso indienen kun je eenvoudig je een account aanmaken. Vul je gegevens van je vereniging in en maak een gebruikersnaam en wachtwoord aan.

Let op! vink “ niet BTW plichtig aan”  zodat wij de BTW over de incassokosten doorberekenen aan de leden.

Na het aanmaken van het account ontvang je meteen een e-mail van ons met de handleiding en bevestiging. Via de ontvangen inlog kun je aan de slag met het invoeren van je eerste dossier.

Heb je meerdere dossiers om in te voeren? Neem dan contact met ons op over automatische aanlevering of aanlevering per excel bestand. Wij helpen je graag verder.

Incasso indienen >

Hoe kan ik me aanmelden als ClubCollect lid

Maak snel een eenvoudig een account aan via de knop incasso. Vul je gegevens van je vereniging in en maakt een gebruikersnaam en wachtwoord aan.

Let op! vink “ niet BTW plichtig aan”  zodat wij de BTW over de incassokosten doorberekenen aan de leden.

Je ontvangt van ons meteen een e-mail met de inloggegevens om ons portaal binnen te komen.

Vervolgens kun je via het clubcollect systeem een excel bestand aanmaken, mail dit bestand naar incasso-credifin.nl, wij importeren het bestand in ons systeem, zodat je zelf geen omkijken naar hebt. Via het ons portaal kun je de dossier van je leden 24/7 volgen, opmerkingen en betalingen in het systeem verwerken.

Mocht je nog vragen hebben over het importbestand, neem gerust contact op met een van onze medewerkers op 020-3452675, wij helpen je graag verder.

Incasso indienen >

Wat kost incasso voor verenigingen?

Incasso voor verenigingen is kosteloos. Wij rekenen geen abonnementskosten, administratiekosten of succesfee’s. Al onze diensten zijn op basis van 100% No Cure No Pay. De incassokosten, onze inkomsten, verhalen wij op de niet betalende leden. En lukt het om volledig te incasseren? Dan ontvang je 100% van het factuurbedrag, lukt het niet om je lid tot betalen te bewegen, sluiten wij kosteloos het dossier af. Je betaalt niets.

Lees meer over de incassotarieven >

Incassotarieven

Kunnen advocaten proceduren op basis van No Cure No Pay?

In Nederland is een No Cure No Pay advocaat ( een advocaat die enkel en alleen kosten in rekening brengt als hij de zaak wint) echter verboden, advocaten mogen niet ” gratis” werken, los van het financiële belang vindt de orde van advocaten dat advocaten onafhankelijk moeten zijn. Dit betekent dat de advocaat alleen betaald wordt als de zaak succesvol wordt afgesloten. Procederen kost nu eenmaal geld, wij bieden u zeer scherpe tarieven voor het starten van een gerechtelijke procedure, meestal innen we de zaak in het minnelijke traject, zodat u geen kosten hoeft te maken, maar als het een keer mis gaat, staan we voor u klaar.

Voor verdere vragen, neem contact op 020-3452675, wij helpen je verder.

Betaalt je klant de factuur(en) rechtstreeks aan jouw zonder de incassokosten en rente?

Dan sommeren we jouw klant alsnog om de rente en incassokosten aan ons te voldoen. We zullen er alles aan doen om de kosten alsnog betaald te krijgen, zodat deze niet voor jouw rekening komen. Het kan ook wel eens voorkomen dat de rente en incassokosten niet voldaan worden, bijvoorbeeld vanwege een betwisting of om financiële redenen. In dat geval kun je er voor kiezen een gerechtelijke procedure op te starten dan wel de incassokosten voor eigen rekening te nemen.

Wat is het verschil tussen “No Cure, No Pay” en “Cure, No Pay” incasso?

No cure no pay betekent dat indien er in een incassotraject onverhoopt niets door de debiteur wordt betaald, wij het dossier kosteloos sluiten.

Cure,No Pay betekent dat indien de debiteur onze vordering volledig betaald, je het volledige factuurbedrag ontvangt. Onder volledige betaling verstaan wij het factuurbedrag, de rente en incassokosten. Je betaalt bij ons voor het uitvoeren van een incasso-opdracht dus geen provisiekosten over de ontvangen bedragen, administratiekosten, abonnementskosten of andere kosten.

Credifin Nederland werkt zowel op No Cure,No Pay als op Cure,No Pay basis: Wordt er in een incassotraject niets betaalt, kost het je niets. Betaalt je debiteur volledig, ontvang je het volledige factuurbedrag!

Is No Cure, No Pay-incasso altijd gratis?

Aan het uitbesteden van een incasso-opdracht bij Credifin Nederland zijn nimmer kosten verbonden. Alle ontvangen deelbetalingen worden wettelijk gezien eerst in mindering gebracht op de incassokosten en daarna op het factuurbedrag. De debiteur betaalt dus onze incassokosten. Indien de incassoprocedure onverhoopt niet leidt tot volledige betaling, maar er wel een deel betaald is, worden de door de debiteur betaalde incassokosten in mindering gebracht op de uitbetaling.

Waar moet je op letten als je gebruik maakt van een No Cure, No Pay incassobureau?

Er zijn incassobureaus die adverteren met zogenaamde incasso op No Cure, No Pay basis, maar als je de kleine lettertjes leest blijken hier vele uitzonderingen op van toepassing te zijn, waardoor je uiteindelijk toch (veel) kosten kwijt bent. Zo kan een bureau als voorwaarden voor no cure no pay hanteren dat;

  • De vordering maximaal 1 jaar oud is
  • De vordering onbetwist/onbesproken is
  • De vordering minimaal een X bedrag behelst etc.

Voldoe je niet aan deze voorwaarden, dan moet je in de praktijk in veel gevallen alsnog kosten betalen.

Bij incassobureau Credifin Nederland werken wij echt op 100% No Cure,No Pay basis. Het maakt dus niet uit hoe oud je vordering is, hoe hoog het bedrag is en of het een betwiste vordering is: indien er niet wordt betaald in het incassotraject sluiten wij het dossier gewoon kosteloos!

Wat valt er wel en niet onder het uitvoeren van een No Cure, No Pay incassoprocedure?

Een incassoprocedure bestaat voornamelijk uit het versturen van betaalverzoeken/sommaties, waarbij we het de debiteur zo makkelijk mogelijk maken om te betalen. Dit geschiedt doorgaans per e-mail, telefoon, sms en per post. Het uitvoeren van een huisbezoek, het laten uitvoeren van een onderzoek naar de kredietwaardigheid van een bedrijf of het opstarten van een gerechtelijke procedure/ beslag leggen zijn aanvullende diensten die niet onder het standaard incasso-traject vallen.

Werkt het opstarten van een gerechtelijke procedure ook op No Cure, No Pay basis?

No Cure,No Pay is altijd alleen van toepassing in het incassotraject. Op het moment dat een gang naar de rechtbank wordt gemaakt krijg je als schuldeiser altijd te maken met diverse kosten welke wij moeten betalen aan de rechtbank, welke wij door factureren naar de opdrachtgever. Uiteraard zullen wij nooit zo maar een gerechtelijke procedure opstarten zonder dit met je te overleggen. Je krijgt van ons een gedegen kosten/baten analyse. Kijk voor verdere informatie > gerechtelijke procedure

Vragen jullie abonnements- of dossierkosten?

Nee, je kunt onbeperkt incassozaken indienen en kosteloos gebruik maken van ons online webportaal.

Het incassotraject

Wat is een incassotraject?

Het incassotraject is de periode waarin wij de debiteur aanschrijven om te betalen. Het traject begint normaal gesproken direct op de dag van het indienen van de zaak.

Ontvangt de debiteur ook brieven per post in het incassotraject?

Tegenwoordig heeft bijna iedereen wel een e-mailadres van zijn debiteur. Het grootste deel van de correspondentie van onze incassoprocedures vindt dan ook plaats per e-mail. Indien de debiteur niet reageert op e-mails en wij de debiteur telefonisch niet te pakken krijgen ontvangt de debiteur ook een sommatie per post.

Naar wie moet de schuldenaar betalen in het incassotraject?

Wij vragen de debiteur altijd naar ons kantoor te betalen in het incassotraject. Dit scheelt zowel ons als onze klanten de tijd en last van het controleren van ontvangen betalingen en het navragen of er betalingen ontvangen zijn. Daarnaast kunnen wij op deze manier getroffen afspraken en regelingen beter monitoren in het incassotraject. Mocht je toch een rechtstreekse betaling ontvangen verzoeken wij hiervan zo spoedig mogelijk melding te maken in het dossier.

Mag ik tijdens de incassoprocedure contact onderhouden met mijn debiteur?

Wij vragen onze klanten vanaf het moment van indienen van de incasso geen rechtstreeks contact meer met de debiteur te onderhouden als het gaat om de ingediende vordering. Zo voorkomen wij dat we langs 2 kanalen communiceren waardoor ruis optreed. Alle communicatie over de zaak dient via Credifin Nederland te verlopen. Mocht de debiteur toch rechtstreeks contact met de schuldeiser opnemen kun je deze doorverwijzen naar ons kantoor.

Zijn alle vorderingen geschikt voor incassotraject?

In principe behandelen wij bijna alle soorten vorderingen. Of het nu gaat om een onbetaalde factuur, een niet terugbetaalde lening of een bedrag dat per ongeluk naar iemand is overgemaakt. Indien er (terug) betaald dient te worden staan wij tot je beschikking!. Bij het terugbetalen van een lening dient wel een getekende overeenkomst aanwezig te zijn.

Kun je een eigen incassotraject samenstellen bij incassobureau Credifin?

Wij bieden onze klanten de mogelijkheid zelf een incassotraject samen te stellen. Bij incassobureau Credifin Nederland begrijpen we dat iedere klant uniek is. Iedereen heeft zijn eigen redenen om een incassobureau in te schakelen, waarbij iedereen ook zijn eigen wensen heeft hoe de klant in kwestie benaderd gaat worden. Wil je de relatie met je klant zo goed mogelijk houden of kies je juist voor een intensievere aanpak, waarin je zo spoedig mogelijk je geld wilt ontvangen?

Lees meer over onze incassotrajecten > 

Hoe lang duurt een incassotraject bij een incassobureau?

Dat varieert vaak van 1 week tot misschien wel 2-3 maanden, afhankelijk van in hoeverre je klant bereid is of de mogelijkheid heeft om te betalen.

Als je klant niet direct kan betalen, dan stellen we als incassobureau een betaalafspraak of betalingsregeling voor. We houden je debiteur wel nauwgezet in de gaten, want ‘afspraak is afspraak’. Als de afspraak niet nagekomen wordt, gaan we er direct achter aan.

In meer dan 90% van de gevallen lukt het ons om te betaling te innen, mocht dit niet het geval zijn dan kun je ervoor kiezen om een gerechtelijke procedure te starten.

Lees meer over een gerechtelijke incasso > 

Betalingsherinnering

Betalingsherinnering 4 tips

Een betalingsherinnering is een verzoek om een openstaande betaling te voldoen. Hier zijn vier tips om een betalingsherinnering effectief te maken:

  • Zorg ervoor dat de herinnering duidelijk en professioneel is. Gebruik een formele toon en vermeld duidelijk de naam van de ontvanger, het bedrag dat betaald moet worden en de vervaldatum.
  • Geef de ontvanger voldoende tijd om de betaling te voldoen. Verstuur de herinnering niet te laat, zodat de ontvanger genoeg tijd heeft om te regelen dat de betaling wordt gedaan.
  • Bied een gemakkelijke manier om te betalen. Vermeld duidelijk hoe de ontvanger kan betalen, bijvoorbeeld door middel van een online betaaloplossing of door te betalen bij een bank.
  • Laat de ontvanger weten wat er gebeurt als de betaling niet op tijd wordt voldaan. Geef aan wat de gevolgen zijn, zoals het incasseren van kosten of het verwijzen naar een incassobureau. Dit kan de ontvanger aansporen om de betaling alsnog te doen.

Dien je voor een oude factuur een betalingsherinnering te sturen?

Het hangt af van de specifieke situatie en de juridische termijnen voor betaling. Je mag altijd een betalingsherinnering sturen, echter, als de factuur al verjaard is, zakelijk na 5 jaar en voor een consument na 2 jaar, dan kan je  geen incasso of juridische stappen ondernemen om de betaling te innen.

Wat als je debiteur geen betalingsherinnering heeft ontvangen?

Als je debiteur beweert dat hij voor je openstaande facturen de betalingsherinnering niet heeft ontvangen, is het belangrijk om te onderzoeken waarom dit is gebeurd. Hier zijn enkele stappen die u kunt nemen:

  • Controleer of de betalingsherinnering naar het juiste e-mailadres of postadres is verstuurd.
  • Vraag je debiteur of hij de betalingsherinnering in zijn spamfolder of ongewenste e-mails heeft gecontroleerd.
  • Stel je debiteur gerust dat je bereid bent om samen te werken om de situatie op te lossen en vraag of hij de factuur alsnog zo snel mogelijk kan betalen.

Als u niet zeker weet of de betalingsherinnering is ontvangen, kunt u overwegen om een andere manier van communicatie te gebruiken, zoals een telefoontje of een brief.

Het is ook belangrijk om in gedachten te houden dat als de factuur al verjaard is, dat je geen incasso of juridische stappen meer mag ondernemen om de betaling te innen, alhoewel je je klant nog steeds kunt verzoeken de factuur te betalen.

Kunnen advocaten proceduren op basis van No Cure No Pay?

In Nederland is een No Cure No Pay advocaat ( een advocaat die enkel en alleen kosten in rekening brengt als hij de zaak wint) echter verboden, advocaten mogen niet ” gratis” werken, los van het financiële belang vindt de orde van advocaten dat advocaten onafhankelijk moeten zijn. Dit betekent dat de advocaat alleen betaald wordt als de zaak succesvol wordt afgesloten. Procederen kost nu eenmaal geld, wij bieden u zeer scherpe tarieven voor het starten van een gerechtelijke procedure, meestal innen we de zaak in het minnelijke traject, zodat u geen kosten hoeft te maken, maar als het een keer mis gaat, staan we voor u klaar.

Voor verdere vragen, neem contact op 020-3452675, wij helpen je verder.

Hoe kan ik het beste mijn betalingsherinnering versturen?

Een betalingsherinnering leent zich uitstekend om per e-mail te worden verstuurd. Sterker nog: het versturen van de betalingsherinnering per e-mail heeft diverse voordelen;

  • De e-mail wordt vaak de zelfde dag nog gelezen.
  • Je kan de originele factuur als bijlage toevoegen.
  • Het is tegenwoordig mogelijk om een iDeal link mee te sturen zodat je klant direct kan betalen.
  • Je kan je betalingsherinnering per aangetekende e-mail versturen, zodat je meteen ziet of je klant hem heeft gelezen.

Is een betalingsherinnering het zelfde als een aanmaning?

Nee, een betalingsherinnering is een vriendelijke reminder die je vaak voor de aanmaning dan wel laatste aanmaning stuurt. Een aanmaning heeft een dwingend karakter, je geeft hierin ook aan wat de gevolgen zijn als je factuur niet tijdig wordt voldaan.

Is het nodig mijn klant een betalingsherinnering per post te doen toekomen?

Het versturen van een brief is eigenlijk verleden tijd, het is natuurlijk altijd een optie, echter zijn er zoveel andere varianten die sneller en veel effectiever werken, zoals e-mail, SMS en whatsapp.

Is het sturen van een betalingsherinnering verplicht?

Nee, het versturen van een betalingsherinnering is in wezen een extra service, je attendeert je klant erop dat je nog geen betaling hebt ontvangen. Het kan altijd voorkomen dat je klant de factuur niet heeft ontvangen. Het meesturen van de originele factuur is een aanrader, zo loopt het proces geen verdere vertraging op en kan je klant direct de betalingsachterstand voldoen.

Kunnen jullie ook een betalingsherinnering voor mij sturen?

Een losse betalingsherinnering versturen wij niet, wij verzorgen wel debiteurenbeheer voor bedrijven. Wil je het debiteurenbeheer uitbesteden en er op deze manier voor zorgen dat je geen omkijken meer hebt naar je betalingsherinneringen?. Lees hier meer over

Debiteurenbeheer

Debiteurenbeheer

Wat is debiteurenbeheer?

Debiteurenbeheer is het beheer van de debiteuren van een bedrijf. Dit houdt in dat er gekeken wordt naar wie er geld verschuldigd is aan het bedrijf en dat er gezorgd wordt dat deze betalingen ook daadwerkelijk binnenkomen. Dit kan onder meer door het sturen van herinneringen en aanmaningen, het aangaan van betalingsregelingen en het bewaken van de betalingstermijnen. Het doel van debiteurenbeheer is om ervoor te zorgen dat het bedrijf geen geld misloopt door niet-betaalde facturen.

Debiteurenbeheer zelf doen of uitbesteden

Of een bedrijf debiteurenbeheer zelf doet of uitbesteed, hangt af van verschillende factoren. Sommige bedrijven kiezen ervoor om debiteurenbeheer in eigen beheer te doen om meer controle te hebben over het proces en om kosten te besparen. Echter, dit kan tijdrovend zijn en kan afleiden van andere belangrijke taken binnen het bedrijf.

Anderzijds kan het uitbesteden van debiteurenbeheer een goede keuze zijn als een bedrijf niet over de benodigde middelen, expertise of tijd beschikt om het proces zelf te beheren. Door debiteurenbeheer uit te besteden aan een professioneel bedrijf of een financieel expert, kan een bedrijf zich richten op andere belangrijke aspecten van het bedrijfsleven en profiteren van de kennis en ervaring van de uitbestede partij.

Het is aan te raden om de voor- en nadelen te overwegen en de keuze te maken die het beste aansluit bij de specifieke behoeften en doelstellingen van het bedrijf. Het is ook belangrijk om een geschikte en betrouwbare uitbestede partij te kiezen om ervoor te zorgen dat het debiteurenbeheer op een professionele en effectieve manier wordt uitgevoerd.

Debiteurenbeheer in 4 stappen

Debiteurenbeheer is het proces waarbij een bedrijf of organisatie de betalingen van haar debiteuren beheert en controleert. Hieronder volgen vier stappen die je kunt volgen om efficiënt debiteurenbeheer te plegen:

  • Maak duidelijke afspraken met je debiteuren over de betalingstermijn en de wijze waarop zij kunnen betalen. Zorg ervoor dat deze afspraken duidelijk zijn opgenomen in de contracten of facturen die je verstuurt.
  • Zorg voor een efficiënt systeem om de betalingen van je debiteuren te volgen en te controleren. Dit kan bijvoorbeeld met behulp van een boekhoudprogramma of een speciaal debiteurenbeheersysteem.
  • Neem op tijd contact op met debiteuren die hun betalingen niet op tijd doen. Laat duidelijk weten wat de gevolgen zijn van het niet betalen en bied, indien mogelijk, oplossingen aan om het probleem op te lossen.
  • Zorg ervoor dat je altijd voldoende financiële middelen hebt om eventuele vertragingen in betalingen op te vangen. Dit kan bijvoorbeeld door middel van een kredietlijn bij je bank of door middel van een buffer op je bankrekening.

De werkzaamheden binnen debiteurenbeheer

De werkzaamheden binnen debiteurenbeheer zijn gericht op het beheren en controleren van de betalingen van debiteuren. Dit betekent onder andere het maken van duidelijke afspraken over betalingen, het opstellen en implementeren van een efficiënt systeem voor het volgen en controleren van debiteurenbetalingen, en het op tijd nemen van contact met debiteuren die hun betalingen niet op tijd doen.

Daarnaast kunnen de werkzaamheden binnen debiteurenbeheer ook omvatten het aanbieden van oplossingen voor betalingsproblemen en het zorgen voor voldoende financiële middelen om vertragingen in debiteurenbetalingen op te vangen.

In het algemeen zijn de werkzaamheden binnen debiteurenbeheer gericht op het voorkomen van betalingsproblemen en het tijdig opvangen van eventuele vertragingen in debiteurenbetalingen. Dit helpt om de financiële gezondheid van het bedrijf of de organisatie te behouden en te versterken.

Wat zijn de alternatieve benamingen voor debiteurenbeheer

Er zijn verschillende alternatieve benamingen voor debiteurenbeheer, waaronder:

  • Debiteurenadministratie
  • Debiteurenadministratie en -incasso
  • Debiteurenmanagement
  • Debiteurenbeleid
  • Debiteurencreditmanagement

Al deze termen hebben betrekking op het proces van het beheren en controleren van de betalingen van debiteuren. Ze kunnen dus worden gebruikt als alternatieve benamingen voor debiteurenbeheer.

Laatste aanmaning versturen

Is het versturen van een aanmaning verplicht?

Voor het verhalen van de incassokosten op een consument in een gerechtelijke procedure kijkt de rechter of er een 14 dagen brief/laatste aanmaning is verstuurd die aan alle wettelijke eisen voldoet. Indien deze niet is verstuurd  door de schuldeiser worden de incassokosten afgewezen. Het versturen van een aanmaning is dus verplicht indien je bij een gang naar de rechter de incassokosten succesvol op een consument wenst te verhalen. Dit betekent niet dat je de wet overtreedt indien je geen 14 dagen brief verstuurt. Er zijn veel bedrijven die betalingsherinneringen versturen met een andere betaaltermijn. Ook zijn er veel bedrijven die uit klantgerichtheid meerdere betalingsherinneringen versturen, terwijl er wettelijk gezien slechts een laatste aanmaning hoeft te worden verstuurd. Hier is natuurlijk niets mis mee, doch hebben deze herinneringen geen enkele waarde bij een gerechtelijke beoordeling of incassokosten worden toegewezen. Kortom: Zolang je geen aanspraak wilt maken op incassokosten hoeft er geen laatste aanmaning te worden verstuurd. Wil je de incassokosten op de niet betaler verhalen, adviseren wij altijd een laatste aanmaning te sturen.

Wat zijn de eisen waar een laatste aanmaning aan dient te voldoen?

Er zijn een aantal specifieke eisen waar de rechter naar kijkt bij het toetsen van de juistheid van een laatste aanmaning. Eisen waarvan je als ondernemer misschien denkt dat deze niet belangrijk zijn, maar die een rechter strikt hanteert! Belangrijk dus om deze juist op te volgen. We zetten de belangrijkste op een rijtje:

  • De debiteur dient minimaal 14 dagen de tijd te krijgen om te betalen. Deze termijn van 14 dagen dient expliciet te worden vermeld. Omdat de postbode geen post bezorgt op zondagen, maandagen en feestdagen dient in geval de 14 dagen brief per post wordt verstuurd, de debiteur in kwestie tevens en expliciet te worden geïnformeerd dat deze dagen niet meetellen.
  • De 14 dagen termijn gaat in na ontvangst van de brief. Ook dit dient expliciet aan de debiteur te worden meegedeeld. In het algemeen mag worden aangenomen dat post de volgende dag wordt bezorgd. Indien een postbrief echter op een zaterdag wordt verzonden, zal deze pas minimaal op een dinsdag worden bezorgd en gaat de termijn van 14 dagen pas in na 3 dagen. Feitelijk heeft de debiteur in dit geval dus minimaal 17 dagen de tijd om te betalen.
  • Het bedrag aan incassokosten dient expliciet te worden genoemd om aanspraak te kunnen maken op deze kosten, indien tijdige betaling uitblijft.

Tip: Verstuur je enkel facturen met lage bedragen, dan komt hier een makkelijk ezelsbruggetje: De incassokosten bedragen bij alle vorderingen tussen de 0 en 266 euro standaard 40 euro.  

  • Ben je als schuldeiser niet btw-plichtig, dan dient dit eveneens te worden vermeld. De btw over de incassokosten wordt in dat geval bij de schuldenaar in rekening gebracht. Ook de hoogte van de btw-kosten dienen exact te worden aangegeven.

Kan een aanmaning ook per e-mail worden verstuurd?

Anders dan de naam 14 dagenbrief /laatste aanmaning doet vermoeden, leent het versturen van de aanmaning zich uitstekend om per e-mail te worden verstuurd. Sterker nog: het versturen van de aanmaning per e-mail heeft diverse voordelen. Zo wordt een e-mail door de rechter geacht diezelfde dag te zijn ontvangen, waar een brief gemiddeld 1 tot 3 dagen nodig heeft om het adres te bereiken.

Naast dat de termijn van 14 dagen direct aanvangt is er nog een ander voordeel. Indien de e-mail met een leesbevestiging wordt verstuurd welke wordt geaccepteerd, heeft de afzender tevens daadwerkelijk bewijs dat de herinnering is ontvangen. Dankzij de speciale incassosoftware van Credifin Nederland, de zogenaamde aangetekende e-mail, zijn wij zelfs in staat exact aan te tonen wanneer de niet betaler de e-mail ontvangen en geopend heeft. Zo kan een discussie over het wel of niet ontvangen van de herinnering eenvoudig worden voorkomen.

Ook is het voor de niet betaler makkelijker om hier op te reageren indien er nog vragen zijn over de factuur. Kortom: Een laatste aanmaning per e-mail werkt sneller, efficiënter en kostenbesparend.

Wat zijn alternatieve benamingen voor een laatste aanmaning? WIK brief of 14 dagen brief?

Een laatste aanmaning wordt ook wel een 14 dagen brief dan wel WIK brief genoemd, waarbij WIK staat voor Wet Incasso Kosten. Deze benaming is ontstaan omdat sinds het in werken treden van deze wet, het versturen van een laatste aanmaning werd geïntroduceerd. Andere benamingen zijn een 14 dagen herinnering of veertiendagenbrief. Met het versturen van een betalingsherinnering of aanmaning kan ook een 14 dagen brief worden bedoeld, maar dit is niet altijd het geval.

Ik heb geen termijn van 14 dagen in mijn aanmaning vermeld, maar wel meer dan 14 dagen de tijd gegeven om te betalen, is dit ook voldoende?

Soms zijn ondernemers in de veronderstelling dat indien zij de debiteur na het verstrijken van de betaaltermijn van de factuur in totaal meer dan 14 dagen de tijd hebben gegeven om te betalen, voldoen aan de 14 dagen eis. Dit is niet het geval: Indien er bijvoorbeeld 3 herinneringen worden verstuurd waarin de debiteur per herinnering 10 dagen de tijd krijgt om te betalen heeft de debiteur dus minimaal 30 dagen de tijd gekregen om te betalen. Toch zullen in een gerechtelijke procedure de incassokosten worden afgewezen, omdat de 14 dagen termijn niet expliciet in een betalingsherinnering vermeld staat.

Kan Credifin Nederland voor mij een laatste aanmaning versturen?

Het opstellen van een laatste aanmaning luistert nauw. Credifin Nederland helpt je graag met het versturen van een correcte aanmaning. Daarom bieden wij een gratis voorbeeld aan op onze website. Kopieer de inhoud van deze brief gerust!

Ook kun je de laatste aanmaning door ons kantoor laten versturen. Voor slechts enkele euro`s ben je verzekerd van het versturen van een juiste herinnering die aan alle eisen voldoet. Je hoeft daarnaast de incassokosten niet zelf uit te rekenen, omdat ons systeem deze kosten automatisch berekent. Bovendien versturen wij indien je een e-mailadres van de debiteur invoert de brief met onze speciale software, waardoor de kans op betaling niet alleen groter is, maar ook volledig rechtsgeldig bewijs wordt verkregen omtrent de ontvangst van onze herinnering.

Betaalt je debiteur niet binnen de gestelde termijn, wordt de zaak automatisch omgezet in een incasso-opdracht. Kortom, je hebt er verder geen omkijken naar. Goed geregeld toch?

Gerechtelijke incasso procedure

Brengt het uitbrengen van een dagvaarding kosten met zich mee?

Vooraf betaal je een voorschot voor de werkzaamheden die een dagvaarding met zich meebrengen. Dit voorschot wordt gebruikt om het griffierecht en de eerste betekening te betalen, zodat de gerechtelijke procedure van start kan gaan. Eventuele kosten na het verkrijgen van het vonnis zijn niet opgenomen in het voorschot, en worden bij een positief vonnis zo ver mogelijk op de debiteur verhaald.

Hoe lang kan een gerechtelijke procedure duren?

Het verloop van een procedure is moeilijk in te schatten. De procedure kan bij verstek? soms één maand duren, maar bij herhaaldelijk verweer kan dit 4 à 5 maanden duren. De duur van een executietraject hangt voor een groot deel af van de medewerking en vermogenspositie van je debiteur. Als deze wel over substantiële vermogensbestanddelen bezit, kan het traject vele malen sneller verlopen.

Als een vordering niet meteen wordt geïnd, blijft het altijd de vraag of het ook ooit geheel wordt voldaan. Van tevoren geven we je wel een gedegen juridisch advies op basis waarvan je kunt besluiten of het (financieel gezien) zin heeft om tot een gerechtelijke procedure over te gaan of niet en of het een lang proces zal betekenen.

Hoe lang kan de gerechtsdeurwaarder wachten met het uitbrengen van een dagvaarding?

Dat is verschillend. De gerechtsdeurwaarder zal bij de rechtbank een zittingsdatum aanvragen. Na het verkrijgen van de zittingsdatum zal de gerechtsdeurwaarder de dagvaarding bij debiteur overhandigen, zodat deze de gelegenheid krijgt om schriftelijk te reageren dan wel ter zitting te verschijnen. Je debiteur kan ook uitstel vragen, mochten ze onverhoopt niet kunnen of als ze een advocaat inschakelen.

De debiteur is gedagvaard, maar is niet verschenen?

In dit geval zal de rechter normaliter de vordering bij verstek toewijzen. Dit betekent dat er dan in de meeste gevallen een positief vonnis wordt uitgesproken.

Moet je vertegenwoordigd zijn door een advocaat bij de kantonrechter?

Bij een kantonrechter is vertegenwoordiging door een advocaat niet verplicht. Alles onder € 25.000 kan zonder advocaat gedaan worden en is via een incassobureau en/of deurwaarder veel voordeliger. We hebben ook juristen in huis die je kunnen adviseren om wel of niet over te gaan tot een gerechtelijke procedure zonder daarvoor een advocaat in de hand te nemen.

Moet je zelf of als bedrijf aanwezig zijn bij de eerste zitting?

Nee, het is aan de debiteur te reageren op de inhoud van de dagvaarding. Altijd schriftelijk, als je debiteur geen Nederlands spreekt dan kan zij het mondeling toelichten bij de rechtbank.

Wat gebeurt er na het vonnis?

De gerechtsdeurwaarder zal de dagvaarding opnieuw moeten betekenen. Na uitspraak van de rechter, wordt je debiteur voor de laatste keer in gelegenheid gesteld om het gehele bedrag te voldoen of een betalingsregeling met de gerechtsdeurwaarder te treffen. Wanneer je debiteur niet vrijwillig over gaat tot betaling, dan zal de gerechtsdeurwaarder verder rechtsmaatregelen treffen. Dit kan betekenen dat de gerechtsdeurwaarder overgaat tot het leggen van beslag.

Kan de gerechtsdeurwaarder na de uitspraak van de rechter, gelijk beslag leggen?

Nee, de gerechtsdeurwaarder kan na de uitspraak van de rechter niet gelijk beslag leggen. Een groot misverstand is dat de geldlade opengaat zodra de rechter heeft geoordeeld. Op het moment dat er een vonnis is uitgesproken, staat slechts vast dat je vanuit juridisch oogpunt gelijk hebt en dat je debiteur een bepaald bedrag verschuldigd is. Je bent dan zogezegd “op de helft”: Het vonnis is binnen, het geld moet nu nog geïncasseerd zien te worden.

Een deurwaarder is als enige in Nederland aangewezen om uitvoering te geven aan uitspraken van de rechter. Net als de noodzaak een notaris in te schakelen voor het opmaken van een testament, dien je een deurwaarder in te schakelen voor het leggen van beslag. Een deurwaarder is daarbij niet alleen gebonden aan gedragscodes maar ook aan wet- en regelgeving.

Valt er altijd wat te verhalen bij de debiteur?

De gerechtsdeurwaarder zal na het verkrijgen het vonnis haar wettelijke mogelijkheden inzetten om het geld te gaan incasseren. Dit kan door middel van beslag op het loon, een bankrekening, (on)roerende zaken, een sociale uitkering of pensioen. Het kan natuurlijk voorkomen dat de debiteur geen geld heeft of dat er verder geen verhaalsmogelijkheden zijn. Dit kan betekenen dat de incassering uitblijft dan wel lang kan duren. Het kan ook voorkomen dat de gerechtsdeurwaarder niets kan incasseren, bijvoorbeeld door faillissement of emigratie.

Ik wil beslag leggen, maar mijn debiteur is (bijna)failliet?

Voorafgaand kunnen we een onderzoek verrichten om de financiële situatie van je debiteur in kaart te brengen en wat de mogelijkheden zijn om de openstaande bedragen te incasseren. Op basis hiervan kun je afwegen of je wilt overgaan tot beslaglegging via een gerechtelijke procedure.

Wie betaalt het proces en de executiekosten?

Zowel de buitengerechtelijke als de eventueel gerechtelijke incassowerkzaamheden en de overige werkzaamheden zijn voor vooraf voor eigen rekening en risico, zoals:

  • Opmaken van dagvaarding
  • Betekening deurwaarder
  • Griffiegelden
  • Uren gemaakt worden voor behandeling van de zaak
  • Verhaalsinformatierapporten

Deze kosten zullen voor zover mogelijk op de debiteur verhaald worden, na ontvangst van een positief vonnis. Van tevoren geven we je wel een gedegen juridisch advies op basis waarvan je kunt besluiten of het (financieel gezien) zin heeft om tot een gerechtelijke procedure over te gaan of niet.

Faillissement aanvragen

Wat kost een faillissementsaanvraag?

De aanvraag dient door een advocaat te geschieden. Credifin Nederland werkt samen met verschillende advocaten die dit traject kunnen verzorgen. Daarnaast dien je rekening te houden met de kosten bij de rechtbank, zoals het griffierecht. Gemiddeld bedragen de kosten van een aanvraag 2000 euro exclusief btw.

Hoe lang duurt een faillissementsaanvraag?

Vanaf het geven van de opdracht tot de datum van de zitting bij de rechtbank waarop het faillissement mogelijk wordt uitgesproken, bedraagt de termijn gemiddeld enkele weken.

Kunnen de kosten van een faillissementsaanvraag op de debiteur worden verhaald?

Indien de debiteur zijn faillissement wenst te voorkomen, zal deze tevens de kosten van de aanvraag door de schuldeiser dienen te voldoen.

Is het aanvragen van een faillissement goedkoper dan het opstarten van een dagvaardingsprocedure?

Nee, de kosten van een gemiddelde faillissementsaanvraag liggen gemiddeld hoger dan die van een reguliere dagvaardingsprocedure. De druk tot betaling is daarentegen groter.

Is het aanvragen van een faillissement goedkoper dan het opstarten van een dagvaardingsprocedure?

Nee, de kosten van een gemiddelde faillissementsaanvraag liggen gemiddeld hoger dan die van een reguliere dagvaardingsprocedure. De druk tot betaling is daarentegen groter.

Wat zijn de vereisten om een faillissement te kunnen aanvragen?

Er zijn twee belangrijke vereisten. Allereerst dient het om een onbetwiste vordering te gaan. De debiteur mag dus geen verweer hebben gevoerd tegen de vordering.

Daarnaast moet in de aanvraag duidelijk worden gemaakt dat de debiteur is opgehouden te betalen door te verwijzen naar minimaal een andere schuldeiser die zijn rekening ook niet betaald krijgt, de zogenaamde steunvordering (het pluraliteitsvereiste). Er moeten dus minimaal twee partijen zijn die een openstaande vordering op de wanbetaler hebben.

Hoe kom ik aan een steunvordering?

Soms heeft Credifin Nederland meerdere vorderingen op een debiteur en is een tweede schuldeiser snel gevonden. In het geval er geen tweede schuldeiser bekend is kunnen wij een onderzoek starten. In dit onderzoek worden een aantal collega incassobureaus en deurwaarders benaderd met de vraag of zij bekend zijn met een vordering op de debiteur. De kosten van een dergelijk onderzoek bedragen 99 euro excl. BTW.

Lees meer over een steunvordering > 

Over Credifin Nederland

Wie is incassobureau Credifin?

Incassobureau Credifin Nederland is in 2005 opgericht. Sindsdien hebben we meer dan 11.500 klanten geholpen met het incasseren van openstaande vorderingen. We zijn gevestigd aan de Amsterdamse Zuidas. Wij voeren incasso-opdrachten uit in heel Nederland. Wij begrijpen als geen ander hoe vervelend het is als jouw rekeningen niet betaald worden. Het is onze passie jou te helpen bij het incasseren van je vordering. Lees meer over ons > 

Kantoor Credifin Nederland 2020

Wat klanten van ons vinden

Credifin Nederland werkt samen met de Feedback company, een onafhankelijke review partij die klanten van Credifin Nederland beoordeeld. Bekijk hoe klanten onze incassodiensten ervaren. klik hier

De zelfde week geld op je rekening

We sturen eerst een afrekening en maken dan direct het openstaande bedrag over van je originele factuur (dus zonder de incassokosten, dat zijn namelijk onze verdiensten die de debiteur dus betaald heeft aan ons).

Wettelijke zaken incassobureau

Mag je bij bedrijfsmatige vorderingen afwijkende incassokosten hanteren?

Indien er sprake is van een vordering tussen bedrijven kunnen partijen afwijkende afspraken maken over de incassokosten. Deze dienen te worden vastgelegd in de algemene voorwaarden. Deze kosten dienen wel redelijk te zijn. Als leidraad wordt een bedrag van 15% incassokosten over het factuurbedrag redelijk geacht.

Mag je bij bedrijfsmatige vorderingen een minimum bedrag van 100 euro aan incassokosten berekenen?

Ook hiervoor geldt dat indien er sprake is van een vordering tussen bedrijven partijen afwijkende afspraken kunnen maken over de minimale incassokosten. Zo kan een bedrijf aangeven dat de incassokosten minimaal 15% bedragen met een minimum van 100 euro in plaats van de wettelijke 40 euro. Op deze manier wordt de tegenpartij gestimuleerd tijdig aan zijn verplichtingen te voldoen.

Mag ik zelf ook incassokosten toevoegen op de factuur bij het indienen van de vordering

Nee. Wij verzoeken enkel het kale factuurbedrag in te voeren. Credifin Nederland vordert reeds de wettelijk toegestane incassokosten. Indien er bij de factuur ook nog incassokosten dan wel soortgelijke kosten zijn berekend betaalt de debiteur dubbele incassokosten, dit is niet toegestaan.

Nemen de incassokosten gedurende de incassoprocedure toe?

Nee, de incassokosten vormen een vaste kostenpost. Vanaf de eerste tot en met de laatste sommatie blijven deze kosten dus gelijk.

Wanneer is een incassobureau rechtsgeldig?

Iedereen kan in principe een incassobureau beginnen, daarvoor zijn geen wettelijke bepalingen opgesteld. Het is daarom zaak dat je je goed verdiept in de achtergrond, betrouwbaarheid en bewezen expertise van een incassobureau.

Wanneer mag je een incassobureau inschakelen?

Er bestaan voor B2B vorderingen geen wettelijke termijnen om te bepalen of je een incassobureau mag inschakelen of niet. Wel stelt de wet het volgende, Artikel 6: 96 BW lid 4 : Het bedrag (incassokosten, wettelijke rente)  is zonder aanmaning verschuldigd vanaf de dag volgende op de dag waarop de wettelijke of overeengekomen uiterste dag van betaling is verstreken. Hiervan kan niet ten nadele van de schuldeiser worden afgeweken. In de regel houdt men 30 dagen aan, tenzij de algemene voorwaarden anders stellen.

Voor consumenten gelden andere regels, voordat je een incassobureau kunt inschakelen, moet je je klant eerst een ‘Wk brief’ sturen waarin staat dat je klant nog steeds niet betaald heeft ondanks eerdere betalingsherinneringen. Daarin geef je aan dat je binnen 14 dagen de betaling verwacht te ontvangen, anders wordt er een incassobureau ingeschakeld en zijn de daaruit voortkomende kosten voor je klant, tevens aangevend wat exacte het bedrag is dat na het verstrijken van deze 14 dagen aan incassokosten in rekening gebracht mag worden.

Er is wel een wettelijke verjaringstermijn van vijf jaar voor openstaande facturen. Dus het is verstandig om bijtijds een incassobureau in te schakelen, dan heb je ook nog de meeste kans dat de factuur alsnog voldaan wordt.

 

Wat is het verschil tussen een incassobureau en een deurwaarder?

Een incassobureau kun je in de hand nemen als tussenstap om je klanten nog een laatste kans te geven de factuur te voldoen alvorens over te gaan tot een gerechtelijke procedure waarbij het uiteindelijke vonnis opgevolgd wordt door een deurwaarder. Het innen van je vordering gaat bij een incassobureau vaak aanzienlijk sneller. Lukt het niet om te incasseren, dan is een deurwaarder vaak een uitkomst om alsnog je factuur geint te krijgen.

Welke incassokosten worden doorberekend aan je debiteur?

De hoogte van de kosten aan je debiteur zijn wel aan banden gelegd voor vorderingen die sinds 1 juli 2012 te innen zijn, vallen onder het Besluit vergoeding voor buitengerechtelijke incassokosten. Dit om debiteuren te beschermen tegen hele hoge incassokosten. De hoogte van deze kosten kunnen nooit hoger worden dan € 6.775 en wordt als volgt berekend. Zie onderstaande staffel;

Hoofdsom Provisiegelden
Over de eerste € 2.500,00 15% ( met een min. € 40,00)
Over de volgende € 2.500,00 10%
Over de volgende € 5.000,00 5%
Over de volgende € 190.000,00 1%
Alles boven de € 200.000,00 0,5% (max. € 6.775,00)

Minimale incassokosten: Er geldt een wettelijk minimum bedrag van € 40 voor incassokosten. Het incassobureau mag dit bedrag altijd vorderen. Is uw rekening bijvoorbeeld € 300,-?  Dan mag het incassobureau 15% over € 300,- = € 45,- vragen.

Kan een incassobureau nog andere kosten berekenen?

Naast de incassokosten kan het incassobureau je ook rente laten betalen. Het incassobureau kan ook btw over de incassokosten berekenen. Dit gebeurt vaak bij tandartsen, orthodontisten en andere medisch specialisten. Deze zijn zelf niet btw plichtig. In dat geval moet je de btw betalen.

Wat voor kosten rekent een incassobureau?

Wij rekenen incassokosten en nalatigheidsrente bovenop de hoofdsom.

Alle andere kosten zoals leges, dossierkosten en administratiekosten zijn niet toegestaan, deze mogen nooit bovenop de incassokosten berekend worden.

Wanneer mag er rente gerekend worden?

De rente gaat lopen vanaf het moment dat de betalingstermijn is verstreken zonder dat een ingebrekestelling is vereist. De wettelijke consumenten rente is 2% in 2022 en de wettelijke handelsrente voor bedrijven is 8,0% in 2022. Deze rente wordt door Credifin altijd automatisch meegenomen in het te vorderen bedrag.

Aanmaning ontvangen

Brief van incassobureau Credifin ontvangen, wat nu?

Check altijd eerst goed of de factuur klopt en of je de factuur al betaald is of niet. Heb je het nog niet betaald of ben je de factuur per ongeluk vergeten te betalen? Betaal dan zo snel mogelijk de hoofdsom inclusief de incassokosten zodat de kosten niet blijven oplopen. Dat kan eenvoudig via ons online betaalsysteem.

Online webportaal

Als je het bedrag niet in één keer kunt betalen, stuur dan een e-mail naar incasso@credifin.nl of dien deze in via ons online webportaal en vraag om een betalingsregeling die je zeker kunt nakomen. Overigens zijn we niet verplicht om een betalingsregeling te treffen. Maar meestal werken we daar wel aan mee om de klantrelatie zo goed mogelijk te houden.

Incasso@credifin.nl

Hoe komt een incassobureau aan mijn adres?

Het adres waarop wij debiteuren aanschrijven is altijd afkomstig van de klant (crediteur) zelf. Klopt het adres niet, laat via het incasso webportaal voor debiteuren een adreswijziging achter.

Niet eens met de openstaande factuur?

Het kan ook zijn dat je het niet eens bent met de openstaande factuur, bijvoorbeeld omdat je vindt dat het werk niet goed is afgeleverd of als er geen geldige overeenkomst is gesloten. Stuur dan ook een e-mail naar ons waarin je aangeeft dat de vordering onterecht is of upload dit verweer in ons online webportaal. Bewaar altijd een kopie van uw verweer en het verzendbewijs.

Incasso@credifin.nl

Online webportaal

Wat is het Credifin online webportaal voor debiteuren?

In ons online webportaal kun je als debiteur inzage krijgen je online incasso dossier. En via dit portaal kun je ook direct betalingen doen. In een E-mail of in een brief die we verstuurd hebben, vind je de inloggegevens. Lees meer over het >

Online incasso webportaal voor debiteuren

Wat klanten zeggen:

9.4 / 10

234 beoordelingen

Naar alle reviews