Vragen over Credifin Incassobureau Nederland?

Veelgestelde vragen

Veel gestelde vragen over het inschakelen van een incassobureau en over online incasso.

Staat je vraag er niet bij? Neem dan gerust contact met ons op voor meer informatie of persoonlijk advies. Bel 020-3452675

Incasso opdracht indienen

Hoe kan ik me aanmelden als nieuwe klant?

Via de knop account aanmaken kun je eenvoudig je gegevens invoeren en maak je een gebruikersnaam en wachtwoord aan. Daarna kun je inloggen via onze website en kun je direct je achterstallige facturen en bijbehorende documentatie uploaden. Je ontvang bij je eerste incasso dossier meteen een bevestiging per e-mail met daarin aanvullende informatie over het incasso-traject en onze algemene voorwaarden.

Is er een minimaal bedrag voor het starten van een incasso?

Nee, de hoogte van je openstaande factuur maakt voor ons niet uit. Ons incassosysteem kun je kosteloos gebruiken of je nu één of meerdere facturen indient, dat doen we altijd op basis van 100% No Cure, No Pay. Je loopt zodoende geen kostenrisico.

Kan ik als particulier ook een incasso opdracht indienen?

Ja, niet in alle gevallen. Alimentatie- en familiezaken behandelen we niet. Huurzaken en geldleningen wel. Bij dit soort zaken dient wel een getekende overeenkomst aanwezig te zijn. Meer weten? Bel ons op 020-3452675

 

Sturen jullie ook een laatste aanmaning / WIK brief?

Als je je klant nog een laatste kans wilt geven om de factuur te voldoen, dan kun je door ons een vriendelijke en nette laatste aanmaning laten sturen. Altijd uit jouw naam en op ons briefpapier, want in de meeste gevallen leidt dat tot snellere betaling zonder je klantrelatie op het spel te zetten. Lees meer over hoe we een Aanmaning versturen.

Doen jullie ook incassotrajecten voor buitenlandse incasso's?

Mede door intensieve contacten in verschillende landen kan Credifin Nederland je helpen om je belangen in diverse landen binnen Europa te behartigen. Het incasseren van buitenlandse incasso’s gebeurt volgens het ter plaatse geldende recht en wordt verzorgd door plaatselijke incasso kantoren. De incassomaatregelen worden uitgevoerd door ter plaatse opererende incasso partners die je klanten aanmanen in de eigen taal.

Voor meer informatie over onze buitenlandse incasso kunt je ons telefonisch contacten op 020-3452675.

Hebben jullie een automatische koppelingen voor bulkincasso's (API koppeling)

Ja, dat hebben wij. Voor bulkincasso’s kunnen we je aangeleverde Excelbestanden automatisch inladen of een koppeling maken met je eigen boekhoudsysteem. Je kan bij ons gebruik maken van onze incasso Webservice, Webhooks en Single Sign-On (SSO) inloggen. Het uitwisselen van gegevens verloopt daarmee namelijk sneller en aanzienlijk makkelijker. Voor meer informatie kun je ons contacten op 020-3452675

Wat is het online incasso webportaal?

Via ons incasso webportaal heb je online inzage in alle incassotrajecten die lopen of al gesloten zijn. Alle facturen, bijbehorende documentatie en correspondentie (mail, telefonisch contact,  SMS berichten etc.) kun je hier altijd inzien. Zo heb je direct inzicht in de status van het incassotraject. Lees meer over het online incasso webportaal.

Incassobureau, hoe werkt dat?

Hoe gaat incassobureau Credifin te werk?

Nadat je de achterstallige facturen (en bijbehorende documenten) hebt ingegeven, gaan we direct voor je aan de slag. We benaderen je klanten op een vriendelijke manier. Dat pakken we verschillend aan, passend bij de situatie en de contactgegevens die we van je debiteur hebben, bijvoorbeeld per e-mail, SMS of zelfs via Whatsapp of social media. De incassokosten berekenen we volledig door aan je klant (100% no cure no pay). Lees meer over Incasso

Welke mogelijkheden heeft incassobureau Credifin om te innen?

We incasseren in heel Nederland en België en bieden je debiteuren eenvoudige online betalingsmogelijkheden om het ze zo makkelijk mogelijk te maken om de betaling te voldoen. Via een online webportaal heeft je debiteur daarnaast volledige inzage in de openstaande facturen en de correspondentie. Zo kan zij eenvoudig de openstaande incasso met iDeal betalen, om een regeling verzoeken en zelfs met ons chatten. Lees meer over het incassotraject.

Hoe lang duurt een incassotraject bij een incassobureau?

Dat varieert vaak van 1 week tot misschien wel 2-3 maanden, afhankelijk van in hoeverre je klant bereid is of de mogelijkheid heeft om te betalen.

Als je klant niet direct kan betalen, dan stellen we een betaalafspraak of betalingsregeling voor. We houden je debiteur wel nauwgezet in de gaten, want ‘afspraak is afspraak’. Als de afspraak niet nagekomen wordt, gaan we er direct achter aan.

In meer dan 90% van de gevallen lukt het ons om te betaling te innen, mocht dit niet het geval zijn dan kun je ervoor kiezen om een gerechtelijke procedure te starten.

Hoe word ik op de hoogte gehouden van de stand van zaken?

Via ons online incasso portaal kun je 24/7 de status inzien van je incassotraject. Al je documentatie en communicatie zoals facturen, e-mails, telefoongesprekken en zelfs whatsapp berichten kun je hier terugvinden.

Kunnen mijn klanten ook inloggen in het webportaal?

Met het webportaal voor debiteuren maken we het jouw klant graag makkelijk om de betaling vlot en veilig te voldoen. Met de iDeal-button die er beschikbaar is kan je klant de betaling verrichten. Wil jouw klant graag betalen, maar lukt het niet om dit in één keer te doen? Geen probleem, je klant kan in het portaal een betalingsvoorstel doen. Daarnaast bieden wij je klant de mogelijkheid om met ons te chatten als er nog vragen zijn. En minstens zo belangrijk, dankzij het webportaal en de vriendelijke benadering staat jouw goede relatie met de klant niet meteen op het spel. Lees meer over het online incasso webportaal voor debiteuren.

Wat gebeurt er als er in het minnelijke traject niet geïncasseerd wordt?

Je maakt bij ons altijd gebruik van No Cure, No Pay-incasso. Lukt het onverhoopt niet om de factuur te incasseren? Dan sluiten we het dossier en betaal je geen kosten. Of je kan bij ons een gerechtelijke procedure starten. Lees meer over Gerechtelijke procedure

Wanneer wordt een dossier afgerekend?

Wekelijks worden de dossiers afgerekend na volledige betaling van het bedrag op de derden rekening van Credifin Nederland. We sturen eerst een afrekening en maken dan direct het openstaande bedrag over van je originele factuur (dus zonder de incassokosten, dat zijn namelijk onze verdiensten die de debiteur dus betaald heeft aan ons).

Incassobureau inschakelen kosten

Betaalt je klant de factuur(en) rechtstreeks aan jouw zonder de incassokosten en rente?

Dan sommeren we jouw klant alsnog om de rente en incassokosten aan ons te voldoen. We zullen er alles aan doen om het alsnog betaalt te krijgen, echter kan het ook wel eens voorkomen dat de rente en incassokosten niet voldaan kunnen worden, bijvoorbeeld vanwege een betwisting of om financiële redenen, dan factureren we de incassokosten naar opdrachtgever. We hebben tenslotte wel resultaat geboekt.

Wat is het verschil tussen “No Cure, No Pay” en “Cure, No Pay” incasso?

No cure no pay betekent dat indien er in een incassotraject onverhoopt niets door de debiteur wordt betaald, wij het dossier kosteloos sluiten.

Cure,No Pay betekent dat indien de debiteur onze vordering volledig betaald, je het volledige factuurbedrag ontvangt. Onder volledige betaling verstaan wij het factuurbedrag, de rente en incassokosten. Je betaalt bij ons voor het uitvoeren van een incasso-opdracht dus geen provisiekosten over de ontvangen bedragen, administratiekosten, abonnementskosten of andere kosten.

Credifin Nederland werkt zowel op No Cure,No Pay als op Cure,No Pay basis: Wordt er in een incassotraject niets betaalt, kost het je niets. Betaalt je debiteur volledig, ontvang je het volledige factuurbedrag!

Is No Cure, No Pay-incasso altijd gratis?

Aan het uitbesteden van een incasso-opdracht bij Credifin Nederland zijn nimmer kosten verbonden. Alle ontvangen deelbetalingen worden wettelijk gezien eerst in mindering gebracht op de incassokosten en daarna op het factuurbedrag. De debiteur betaalt dus onze incassokosten. Indien de incassoprocedure onverhoopt niet leidt tot volledige betaling, maar er wel een deel betaald is, worden de door de debiteur betaalde incassokosten in mindering gebracht op de uitbetaling.

Waar moet je op letten als je gebruik maakt van een No Cure, No Pay incassobureau?

Er zijn incassobureaus die adverteren met zogenaamde incasso op No Cure, No Pay basis, maar als je de kleine lettertjes leest blijken hier vele uitzonderingen op van toepassing te zijn, waardoor je uiteindelijk toch (veel) kosten kwijt bent. Zo kan een bureau als voorwaarden voor no cure no pay hanteren dat;

  • De vordering maximaal 1 jaar oud is
  • De vordering onbetwist/onbesproken is
  • De vordering minimaal een X bedrag behelst etc.

Voldoe je niet aan deze voorwaarden, dan moet je in de praktijk in veel gevallen alsnog kosten betalen.

Bij incassobureau Credifin Nederland werken wij echt op 100% No Cure,No Pay basis. Het maakt dus niet uit hoe oud je vordering is, hoe hoog het bedrag is en of het een betwiste vordering is: indien er niet wordt betaald in het incassotraject sluiten wij het dossier gewoon kosteloos!

Wat valt er wel en niet onder het uitvoeren van een No Cure, No Pay incassoprocedure?

Een incassoprocedure bestaat voornamelijk uit het versturen van betaalverzoeken/sommaties, waarbij we het de debiteur zo makkelijk mogelijk maken om te betalen. Dit geschiedt doorgaans per e-mail, telefoon, sms en per post. Het uitvoeren van een huisbezoek, het laten uitvoeren van een onderzoek naar de kredietwaardigheid van een bedrijf of het opstarten van een gerechtelijke procedure/ beslag leggen zijn aanvullende diensten die niet onder het standaard incasso-traject vallen.

Werkt het opstarten van een gerechtelijke procedure ook op No Cure, No Pay basis?

No Cure,No Pay is altijd alleen van toepassing in het incassotraject. Op het moment dat een gang naar de rechtbank wordt gemaakt krijg je als schuldeiser altijd te maken met diverse kosten welke wij moeten betalen aan de rechtbank, welke wij door factureren naar de opdrachtgever. Uiteraard zullen wij nooit zo maar een gerechtelijke procedure opstarten zonder dit met je te overleggen. Je krijgt van ons een gedegen kosten/baten analyse. Kijk voor verdere informatie > gerechtelijke procedure

Vragen jullie abonnements- of dossierkosten?

Nee, je kunt onbeperkt incassozaken indienen en kosteloos gebruik maken van ons online webportaal.

Over Credifin Nederland

Wie zijn jullie?

Incassobureau Credifin Nederland is in 2005 opgericht. Sindsdien hebben we meer dan 10.000 klanten geholpen met het incasseren van vordering. We zijn gevestigd aan de Amsterdamse Zuidas. Wij voeren incasso-opdrachten uit in heel Nederland. Wij begrijpen als geen ander hoe vervelend het is als jouw rekeningen niet betaald worden. Het is onze passie jou te helpen bij het incasseren van je vordering.

Kantoor Credifin Nederland 2020

Wat klanten van ons vinden

Credifin Nederland werkt samen met de Feedback company, een onafhankelijke review partij die klanten van Credifin Nederland beoordeeld. Bekijk hoe klanten onze incassodiensten ervaren. klik hier

De zelfde week geld op je rekening

We sturen eerst een afrekening en maken dan direct het openstaande bedrag over van je originele factuur (dus zonder de incassokosten, dat zijn namelijk onze verdiensten die de debiteur dus betaald heeft aan ons).

Betalingsherinnering

Is het sturen van een betalingsherinnering verplicht?

Nee, het versturen van een betalingsherinnering is in wezen een extra service, je attendeert je klant erop dat je nog geen betaling hebt ontvangen. Het kan altijd voorkomen dat je klant de factuur niet heeft ontvangen. Het meesturen van de originele factuur is een aanrader, zo loopt het proces geen verdere vertraging op en kan je klant direct de betalingsachterstand voldoen.

Hoe kan ik het beste mijn betalingsherinnering versturen?

Een betalingsherinnering leent zich uitstekend om per e-mail te worden verstuurd. Sterker nog: het versturen van de betalingsherinnering per e-mail heeft diverse voordelen;

  • De e-mail wordt vaak de zelfde dag nog gelezen.
  • Je kan de originele factuur als bijlage toevoegen.
  • Het is tegenwoordig mogelijk om een iDeal link mee te sturen zodat je klant direct kan betalen.
  • Je kan je betalingsherinnering per aangetekende e-mail versturen, zodat je meteen ziet of je klant hem heeft gelezen.

Is het nodig mijn klant een betalingsherinnering per post te doen toekomen?

Het versturen van een brief is eigenlijk verleden tijd, het is natuurlijk altijd een optie, echter zijn er zoveel andere varianten die sneller en veel effectiever werken, zoals e-mail, SMS en whatsapp.

Kunnen jullie ook een betalingsherinnering voor mij sturen?

Een losse betalingsherinnering versturen wij niet, wij verzorgen wel debiteurenbeheer voor bedrijven. Wil je het debiteurenbeheer uitbesteden en er op deze manier voor zorgen dat je geen omkijken meer hebt naar je betalingsherinneringen?. Lees hier meer over

Debiteurenbeheer

Is een betalingsherinnering het zelfde als een aanmaning?

Nee, een betalingsherinnering is een vriendelijke reminder die je vaak voor de aanmaning dan wel laatste aanmaning stuurt. Een aanmaning heeft een dwingend karakter, je geeft hierin ook aan wat de gevolgen zijn als je factuur niet tijdig wordt voldaan.

Laatste aanmaning versturen

Is het versturen van een laatste aanmaning verplicht?

Voor het verhalen van de incassokosten op een consument in een gerechtelijke procedure kijkt de rechter of er een 14 dagen brief/laatste aanmaning is verstuurd die aan alle wettelijke eisen voldoet. Indien deze niet is verstuurd  door de schuldeiser worden de incassokosten afgewezen. Het versturen van een aanmaning is dus verplicht indien je bij een gang naar de rechter de incassokosten succesvol op een consument wenst te verhalen. Dit betekent niet dat je de wet overtreedt indien je geen 14 dagen brief verstuurt. Er zijn veel bedrijven die betalingsherinneringen versturen met een andere betaaltermijn. Ook zijn er veel bedrijven die uit klantgerichtheid meerdere betalingsherinneringen versturen, terwijl er wettelijk gezien slechts een laatste aanmaning hoeft te worden verstuurd. Hier is natuurlijk niets mis mee, doch hebben deze herinneringen geen enkele waarde bij een gerechtelijke beoordeling of incassokosten worden toegewezen. Kortom: Zolang je geen aanspraak wilt maken op incassokosten hoeft er geen laatste aanmaning te worden verstuurd. Wil je de incassokosten op de niet betaler verhalen, adviseren wij altijd een laatste aanmaning te sturen.

Wat zijn de eisen waar een laatste aanmaning aan dient te voldoen?

Er zijn een aantal specifieke eisen waar de rechter naar kijkt bij het toetsen van de juistheid van een laatste aanmaning. Eisen waarvan je als ondernemer misschien denkt dat deze niet belangrijk zijn, maar die een rechter strikt hanteert! Belangrijk dus om deze juist op te volgen. We zetten de belangrijkste op een rijtje:

  • De debiteur dient minimaal 14 dagen de tijd te krijgen om te betalen. Deze termijn van 14 dagen dient expliciet te worden vermeld. Omdat de postbode geen post bezorgt op zondagen, maandagen en feestdagen dient in geval de 14 dagen brief per post wordt verstuurd, de debiteur in kwestie tevens en expliciet te worden geïnformeerd dat deze dagen niet meetellen.
  • De 14 dagen termijn gaat in na ontvangst van de brief. Ook dit dient expliciet aan de debiteur te worden meegedeeld. In het algemeen mag worden aangenomen dat post de volgende dag wordt bezorgd. Indien een postbrief echter op een zaterdag wordt verzonden, zal deze pas minimaal op een dinsdag worden bezorgd en gaat de termijn van 14 dagen pas in na 3 dagen. Feitelijk heeft de debiteur in dit geval dus minimaal 17 dagen de tijd om te betalen.
  • Het bedrag aan incassokosten dient expliciet te worden genoemd om aanspraak te kunnen maken op deze kosten, indien tijdige betaling uitblijft.

Tip: Verstuur je enkel facturen met lage bedragen, dan komt hier een makkelijk ezelsbruggetje: De incassokosten bedragen bij alle vorderingen tussen de 0 en 266 euro standaard 40 euro.  

  • Ben je als schuldeiser niet btw-plichtig, dan dient dit eveneens te worden vermeld. De btw over de incassokosten wordt in dat geval bij de schuldenaar in rekening gebracht. Ook de hoogte van de btw-kosten dienen exact te worden aangegeven.

Kan een laatste aanmaning ook per e-mail worden verstuurd?

Anders dan de naam 14 dagenbrief /laatste aanmaning doet vermoeden, leent het versturen van de laatste aanmaning zich uitstekend om per e-mail te worden verstuurd. Sterker nog: het versturen van de laatste aanmaning per e-mail heeft diverse voordelen. Zo wordt een e-mail door de rechter geacht diezelfde dag te zijn ontvangen, waar een brief gemiddeld 1 tot 3 dagen nodig heeft om het adres te bereiken.

Naast dat de termijn van 14 dagen direct aanvangt is er nog een ander voordeel. Indien de e-mail met een leesbevestiging wordt verstuurd welke wordt geaccepteerd, heeft de afzender tevens daadwerkelijk bewijs dat de herinnering is ontvangen. Dankzij de speciale incassosoftware van Credifin Nederland, de zogenaamde aangetekende e-mail, zijn wij zelfs in staat exact aan te tonen wanneer de niet betaler de e-mail ontvangen en geopend heeft. Zo kan een discussie over het wel of niet ontvangen van de herinnering eenvoudig worden voorkomen.

Ook is het voor de niet betaler makkelijker om hier op te reageren indien er nog vragen zijn over de factuur. Kortom: Een laatste aanmaning per e-mail werkt sneller, efficiënter en kostenbesparend.

Wat zijn alternatieve benamingen voor een laatste aanmaning?

Een laatste aanmaning wordt ook wel een 14 dagen brief dan wel WIK brief genoemd, waarbij WIK staat voor Wet Incasso Kosten. Deze benaming is ontstaan omdat sinds het in werken treden van deze wet, het versturen van een laatste aanmaning werd geïntroduceerd. Andere benamingen zijn een 14 dagen herinnering of veertiendagenbrief. Met het versturen van een betalingsherinnering of aanmaning kan ook een 14 dagen brief worden bedoeld, maar dit is niet altijd het geval.

Ik heb geen termijn van 14 dagen in mijn aanmaning vermeld, maar wel meer dan 14 dagen de tijd gegeven om te betalen, is dit ook voldoende?

Soms zijn ondernemers in de veronderstelling dat indien zij de debiteur na het verstrijken van de betaaltermijn van de factuur in totaal meer dan 14 dagen de tijd hebben gegeven om te betalen, voldoen aan de 14 dagen eis. Dit is niet het geval: Indien er bijvoorbeeld 3 herinneringen worden verstuurd waarin de debiteur per herinnering 10 dagen de tijd krijgt om te betalen heeft de debiteur dus minimaal 30 dagen de tijd gekregen om te betalen. Toch zullen in een gerechtelijke procedure de incassokosten worden afgewezen, omdat de 14 dagen termijn niet expliciet in een betalingsherinnering vermeld staat.

Kan Credifin Nederland voor mij een laatste aanmaning versturen?

Het opstellen van een laatste aanmaning luistert nauw. Credifin Nederland helpt je graag met het versturen van een correcte aanmaning. Daarom bieden wij een gratis voorbeeld aan op onze website. Kopieer de inhoud van deze brief gerust!

Ook kun je de laatste aanmaning door ons kantoor laten versturen. Voor slechts enkele euro`s ben je verzekerd van het versturen van een juiste herinnering die aan alle eisen voldoet. Je hoeft daarnaast de incassokosten niet zelf uit te rekenen, omdat ons systeem deze kosten automatisch berekent. Bovendien versturen wij indien je een e-mailadres van de debiteur invoert de brief met onze speciale software, waardoor de kans op betaling niet alleen groter is, maar ook volledig rechtsgeldig bewijs wordt verkregen omtrent de ontvangst van onze herinnering.

Betaalt je debiteur niet binnen de gestelde termijn, wordt de zaak automatisch omgezet in een incasso-opdracht. Kortom, je hebt er verder geen omkijken naar. Goed geregeld toch?

Gerechtelijke incasso procedure

Brengt het uitbrengen van een dagvaarding kosten met zich mee?

Vooraf betaal je een voorschot voor de werkzaamheden die een dagvaarding met zich meebrengen. Dit voorschot wordt gebruikt om het griffierecht en de eerste betekening te betalen, zodat de gerechtelijke procedure van start kan gaan. Eventuele kosten na het verkrijgen van het vonnis zijn niet opgenomen in het voorschot, en worden bij een positief vonnis zo ver mogelijk op de debiteur verhaald.

Hoe lang kan een gerechtelijke procedure duren?

Het verloop van een procedure is moeilijk in te schatten. De procedure kan bij verstek? soms één maand duren, maar bij herhaaldelijk verweer kan dit 4 à 5 maanden duren. De duur van een executietraject hangt voor een groot deel af van de medewerking en vermogenspositie van je debiteur. Als deze wel over substantiële vermogensbestanddelen bezit, kan het traject vele malen sneller verlopen.

Als een vordering niet meteen wordt geïnd, blijft het altijd de vraag of het ook ooit geheel wordt voldaan. Van tevoren geven we je wel een gedegen juridisch advies op basis waarvan je kunt besluiten of het (financieel gezien) zin heeft om tot een gerechtelijke procedure over te gaan of niet en of het een lang proces zal betekenen.

Hoe lang kan de gerechtsdeurwaarder wachten met het uitbrengen van een dagvaarding?

Dat is verschillend. De gerechtsdeurwaarder zal bij de rechtbank een zittingsdatum aanvragen. Na het verkrijgen van de zittingsdatum zal de gerechtsdeurwaarder de dagvaarding bij debiteur overhandigen, zodat deze de gelegenheid krijgt om schriftelijk te reageren dan wel ter zitting te verschijnen. Je debiteur kan ook uitstel vragen, mochten ze onverhoopt niet kunnen of als ze een advocaat inschakelen.

De debiteur is gedagvaard, maar is niet verschenen?

In dit geval zal de rechter normaliter de vordering bij verstek toewijzen. Dit betekent dat er dan in de meeste gevallen een positief vonnis wordt uitgesproken.

Moet je vertegenwoordigd zijn door een advocaat bij de kantonrechter?

Bij een kantonrechter is vertegenwoordiging door een advocaat niet verplicht. Alles onder € 25.000 kan zonder advocaat gedaan worden en is via een incassobureau en/of deurwaarder veel voordeliger. We hebben ook juristen in huis die je kunnen adviseren om wel of niet over te gaan tot een gerechtelijke procedure zonder daarvoor een advocaat in de hand te nemen.

Moet je zelf of als bedrijf aanwezig zijn bij de eerste zitting?

Nee, het is aan de debiteur te reageren op de inhoud van de dagvaarding. Altijd schriftelijk, als je debiteur geen Nederlands spreekt dan kan zij het mondeling toelichten bij de rechtbank.

Wat gebeurt er na het vonnis?

De gerechtsdeurwaarder zal de dagvaarding opnieuw moeten betekenen. Na uitspraak van de rechter, wordt je debiteur voor de laatste keer in gelegenheid gesteld om het gehele bedrag te voldoen of een betalingsregeling met de gerechtsdeurwaarder te treffen. Wanneer je debiteur niet vrijwillig over gaat tot betaling, dan zal de gerechtsdeurwaarder verder rechtsmaatregelen treffen. Dit kan betekenen dat de gerechtsdeurwaarder overgaat tot het leggen van beslag.

Kan de gerechtsdeurwaarder na de uitspraak van de rechter, gelijk beslag leggen?

Nee, de gerechtsdeurwaarder kan na de uitspraak van de rechter niet gelijk beslag leggen. Een groot misverstand is dat de geldlade opengaat zodra de rechter heeft geoordeeld. Op het moment dat er een vonnis is uitgesproken, staat slechts vast dat je vanuit juridisch oogpunt gelijk hebt en dat je debiteur een bepaald bedrag verschuldigd is. Je bent dan zogezegd “op de helft”: Het vonnis is binnen, het geld moet nu nog geïncasseerd zien te worden.

Een deurwaarder is als enige in Nederland aangewezen om uitvoering te geven aan uitspraken van de rechter. Net als de noodzaak een notaris in te schakelen voor het opmaken van een testament, dien je een deurwaarder in te schakelen voor het leggen van beslag. Een deurwaarder is daarbij niet alleen gebonden aan gedragscodes maar ook aan wet- en regelgeving.

Valt er altijd wat te verhalen bij de debiteur?

De gerechtsdeurwaarder zal na het verkrijgen het vonnis haar wettelijke mogelijkheden inzetten om het geld te gaan incasseren. Dit kan door middel van beslag op het loon, een bankrekening, (on)roerende zaken, een sociale uitkering of pensioen. Het kan natuurlijk voorkomen dat de debiteur geen geld heeft of dat er verder geen verhaalsmogelijkheden zijn. Dit kan betekenen dat de incassering uitblijft dan wel lang kan duren. Het kan ook voorkomen dat de gerechtsdeurwaarder niets kan incasseren, bijvoorbeeld door faillissement of emigratie.

Ik wil beslag leggen, maar mijn debiteur is (bijna)failliet?

Voorafgaand kunnen we een onderzoek verrichten om de financiële situatie van je debiteur in kaart te brengen en wat de mogelijkheden zijn om de openstaande bedragen te incasseren. Op basis hiervan kun je afwegen of je wilt overgaan tot beslaglegging via een gerechtelijke procedure.

Wie betaalt het proces en de executiekosten?

Zowel de buitengerechtelijke als de eventueel gerechtelijke incassowerkzaamheden en de overige werkzaamheden zijn voor vooraf voor eigen rekening en risico, zoals:

  • Opmaken van dagvaarding
  • Betekening deurwaarder
  • Griffiegelden
  • Uren gemaakt worden voor behandeling van de zaak
  • Verhaalsinformatierapporten

Deze kosten zullen voor zover mogelijk op de debiteur verhaald worden, na ontvangst van een positief vonnis. Van tevoren geven we je wel een gedegen juridisch advies op basis waarvan je kunt besluiten of het (financieel gezien) zin heeft om tot een gerechtelijke procedure over te gaan of niet.

Wettelijke zaken incassobureau

Wanneer is een incassobureau rechtsgeldig?

Iedereen kan in principe een incassobureau beginnen, daarvoor zijn geen wettelijke bepalingen opgesteld. Het is daarom zaak dat je je goed verdiept in de achtergrond, betrouwbaarheid en bewezen expertise van een incassobureau.

Wanneer mag je een incassobureau inschakelen?

Er bestaan voor B2B vorderingen geen wettelijke termijnen om te bepalen of je een incassobureau mag inschakelen of niet. Wel stelt de wet het volgende, Artikel 6: 96 BW lid 4 : Het bedrag (incassokosten, wettelijke rente)  is zonder aanmaning verschuldigd vanaf de dag volgende op de dag waarop de wettelijke of overeengekomen uiterste dag van betaling is verstreken. Hiervan kan niet ten nadele van de schuldeiser worden afgeweken. In de regel houdt men 30 dagen aan, tenzij de algemene voorwaarden anders stellen.

Voor consumenten gelden andere regels, voordat je een incassobureau kunt inschakelen, moet je je klant eerst een ‘Wk brief’ sturen waarin staat dat je klant nog steeds niet betaald heeft ondanks eerdere betalingsherinneringen. Daarin geef je aan dat je binnen 14 dagen de betaling verwacht te ontvangen, anders wordt er een incassobureau ingeschakeld en zijn de daaruit voortkomende kosten voor je klant, tevens aangevend wat exacte het bedrag is dat na het verstrijken van deze 14 dagen aan incassokosten in rekening gebracht mag worden.

Er is wel een wettelijke verjaringstermijn van vijf jaar voor openstaande facturen. Dus het is verstandig om bijtijds een incassobureau in te schakelen, dan heb je ook nog de meeste kans dat de factuur alsnog voldaan wordt.

 

Wat is het verschil tussen een incassobureau en een deurwaarder?

Een incassobureau kun je in de hand nemen als tussenstap om je klanten nog een laatste kans te geven de factuur te voldoen alvorens over te gaan tot een gerechtelijke procedure waarbij het uiteindelijke vonnis opgevolgd wordt door een deurwaarder. Het innen van je vordering gaat bij een incassobureau vaak aanzienlijk sneller. Lukt het niet om te incasseren, dan is een deurwaarder vaak een uitkomst om alsnog je factuur geint te krijgen.

Welke incassokosten worden doorberekend aan je debiteur?

De hoogte van de kosten aan je debiteur zijn wel aan banden gelegd voor vorderingen die sinds 1 juli 2012 te innen zijn, vallen onder het Besluit vergoeding voor buitengerechtelijke incassokosten. Dit om debiteuren te beschermen tegen hele hoge incassokosten. De hoogte van deze kosten kunnen nooit hoger worden dan € 6.775 en wordt als volgt berekend. Zie onderstaande staffel;

Hoofdsom Provisiegelden
Over de eerste € 2.500,00 15% ( met een min. € 40,00)
Over de volgende € 2.500,00 10%
Over de volgende € 5.000,00 5%
Over de volgende € 190.000,00 1%
Alles boven de € 200.000,00 0,5% (max. € 6.775,00)

Minimale incassokosten: Er geldt een wettelijk minimum bedrag van € 40 voor incassokosten. Het incassobureau mag dit bedrag altijd vorderen. Is uw rekening bijvoorbeeld € 300,-?  Dan mag het incassobureau 15% over € 300,- = € 45,- vragen.

Kan een incassobureau nog andere kosten berekenen?

Naast de incassokosten kan het incassobureau je ook rente laten betalen. Het incassobureau kan ook btw over de incassokosten berekenen. Dit gebeurt vaak bij tandartsen, orthodontisten en andere medisch specialisten. Deze zijn zelf niet btw plichtig. In dat geval moet je de btw betalen.

Wat voor kosten rekent een incassobureau?

Een incassobureau rekent incassokosten en nalatigheidsrente bovenop de hoofdsom. Als je debiteur na een uitvoerig incassotraject nog steeds niet wil betalen, dan kan er overgegaan worden tot een huisbezoek/ creditcheck of uiteindelijk tot het starten van een gerechtelijke incasso procedure. Hiervoor rekenen incasso bureaus wel vooraf kosten voor, maar zullen altijd proberen om deze te verhalen op je debiteur na een positief vonnis.

Wanneer mag er rente gerekend worden?

De rente gaat lopen vanaf het moment dat de betalingstermijn is verstreken zonder dat een ingebrekestelling is vereist. De wettelijke consumenten rente is 3 à 4% en de wettelijke handelsrente voor bedrijven is 8,05%. Deze rente wordt door Credifin altijd automatisch meegenomen in het te vorderen bedrag.

Aanmaning ontvangen

Brief van incassobureau Credifin ontvangen, wat nu?

Check altijd eerst goed of de factuur klopt en of je de factuur al betaald is of niet. Heb je het nog niet betaald of ben je de factuur per ongeluk vergeten te betalen? Betaal dan zo snel mogelijk de hoofdsom inclusief de incassokosten zodat de kosten niet blijven oplopen. Dat kan eenvoudig via ons online betaalsysteem.

Online webportaal

Als je het bedrag niet in één keer kunt betalen, stuur dan een e-mail naar incasso@credifin.nl of dien deze in via ons online webportaal en vraag om een betalingsregeling die je zeker kunt nakomen. Overigens zijn we niet verplicht om een betalingsregeling te treffen. Maar meestal werken we daar wel aan mee om de klantrelatie zo goed mogelijk te houden.

Incasso@credifin.nl

Hoe komt een incassobureau aan mijn adres?

Het adres waarop wij debiteuren aanschrijven is altijd afkomstig van de klant (crediteur) zelf. Klopt het adres niet, laat via het incasso webportaal voor debiteuren een adreswijziging achter.

Niet eens met de openstaande factuur?

Het kan ook zijn dat je het niet eens bent met de openstaande factuur, bijvoorbeeld omdat je vindt dat het werk niet goed is afgeleverd of als er geen geldige overeenkomst is gesloten. Stuur dan ook een e-mail naar ons waarin je aangeeft dat de vordering onterecht is of upload dit verweer in ons online webportaal. Bewaar altijd een kopie van uw verweer en het verzendbewijs.

Incasso@credifin.nl

Online webportaal

Wat is het Credifin online webportaal voor debiteuren?

In ons online webportaal kun je als debiteur inzage krijgen je online incasso dossier. En via dit portaal kun je ook direct betalingen doen. In een E-mail of in een brief die we verstuurd hebben, vind je de inloggegevens. Lees meer over het >

Online incasso webportaal voor debiteuren

Wat klanten zeggen:

9.3 / 10

196 beoordelingen

Naar alle reviews