Laatste aanmaning

Aanmaning

De weg van factuur naar aanmaning: een noodzakelijk kwaad?

Ontdek hoe je op een effectieve manier een aanmaning verstuurt om openstaande facturen te innen en problemen met de invordering van jouw facturen te voorkomen.

Wat is een aanmaning?

Een aanmaning is een schriftelijke mededeling waarin je een debiteur verzoekt om een openstaande factuur te betalen. Deze wordt verstuurd zodra de betalingstermijn van een factuur verstreken is en de debiteur in gebreke blijft.

Gewoonlijk wordt een aanmaning voorafgegaan door een vriendelijkere betalingsherinnering en kan opgevolgd worden door een laatste aanmaning, of ingebrekestelling. Hierin wordt de debiteur gewaarschuwd voor mogelijke incassokosten en de inschakeling van een incassobureau.

Waarom een aanmaning versturen?

Een aanmaning wordt verstuurd om je particuliere klant of zakelijke klant te herinneren aan een openstaande factuur en aan te sporen tot betaling. Het is een officiële betalingsherinnering die vaak volgt op een eerdere, vriendelijkere betalingsherinnering.

Het versturen van een aanmaning is belangrijk om de volgende redenen:

  • Het verhoogt de kans op betaling
  • Het is een voorwaarde om incassokosten in rekening te brengen
  • Het is een laatste waarschuwing voordat je een incassoprocedure start

Wettelijke eisen aan een aanmaning

De wettelijke eisen voor een schriftelijke aanmaning zijn voornamelijk van toepassing op particuliere klanten. Een aanmaning moet aan de volgende eisen voldoen:

  1. Vermeldt factuurnummer, datum en bedrag
  2. Reken geen administratiekosten
  3. Geef je klant de tijd om te betalen
  4. Informeer over de gevolgen van niet betalen


Let op!
Voor zakelijke klanten gelden deze wettelijke eisen niet, en een aanmaning is niet verplicht. Echter, het is wel gebruikelijk en netjes om ook zakelijke klanten een 1e aanmaning te sturen voordat verdere stappen worden ondernomen.

Kosten van een aanmaning

De kosten van een aanmaning kunnen variëren, afhankelijk van de situatie en het land waarin je je bevindt. In Nederland bijvoorbeeld, variëren de aanmaningskosten voor belastingaanslagen tussen €8,- en €18,-, afhankelijk van de hoogte van je schuld.

  • Voor consumenten zijn de aanmaningskosten wettelijk vastgesteld en afhankelijk van het openstaande factuurbedrag.
  • Voor zakelijke klanten gelden deze wettelijke aanmaningskosten niet en mogen incassokosten direct in rekening worden gebracht nadat de betalingstermijn van de factuur is verstreken.

Wanneer start je met aanmaningen?

Om te zorgen dat een factuur betaald wordt, volg je deze stappen:

Aanmaningsproces

  • Stuur een aanmaning zodra de betalingstermijn is verstreken.
  • Verzend een betalingsherinnering maximaal drie tot vijf werkdagen na het verstrijken van de betalingstermijn.
  • Gebruik korte betalingstermijnen voor vervolg herinneringen. Verstuur maximaal 3 herinneringen of aanmaningen.

Effectiviteit van aanmaningen

Een aanmaning werkt vooral goed wanneer:

  • De betalingstermijn verstreken is zonder betaling.
  • Eerdere herinneringen genegeerd zijn.
  • Er geen geldige reden is voor het uitblijven van betaling.
  • Er sprake is van onterechte factuurweigering.

Voorbeeld aanmaningsschema

Voor een factuur met een 30-dagen betalingstermijn:

Dag 1: Factuur verstuurd met een betalingstermijn van 30 dagen.
Dag 33: Eerste herinnering met een betalingstermijn van 7 dagen.
Dag 43: Eerste aanmaning met een betalingstermijn van 5 dagen.

Let op

Vertrouw niet blindelings op aanmaningen. In sommige situaties is het effectiever om direct te bellen om te achterhalen waarom er niet betaald is. Te veel aanmaningen riskeren dat andere schuldeisers je voor zijn of erger, dat je klant verdwijnt.

Verjaringstermijn

Het is inderdaad belangrijk om te weten dat er een verjaringstermijn zit op het versturen van een aanmaning. De algemene verjaringstermijn is 20 jaar, maar er zijn ook kortere termijnen voor bepaalde vorderingen, zoals 5 jaar voor leningen en kredieten.

De verjaringstermijn begint te lopen op het moment dat de vordering opeisbaar is. Om de verjaring van een vordering te voorkomen, kan je als schuldeiser de verjaringstermijn ‘stuiten’ door bijvoorbeeld een aanmaning te versturen.

Aanmaning voorbeeld

Benieuwd hoe onze goede aanmaning eruit ziet?

Download voorbeeld aanmaning hier:

Aanmaning voorbeeld

Aanmaning versturen

Aanmaning per e-mail

Een aanmaning of herinnering per e-mail is rechtsgeldig. De wet schrijft niet voor hoe je een herinnering moet versturen of op welke manier je een debiteur moet herinneren aan een openstaande factuur.

Je kunt dus kiezen of je een aanmaning per e-mail, post of zelfs via sms of WhatsApp wilt versturen. Tegenwoordig kun je ook een aangetekende e-mail versturen, waarbij dezelfde rechten gelden als bij het versturen van een aangetekende aanmaning per post.

Aanmaning buitenland

Als je klanten hebt in Engeland, Duitsland en Frankrijk, dan zou het handig zijn als je de aanmaning per e-mail kunt sturen, en nog beter, per aangetekende e-mail. Op die manier kun je deze aanpassen aan de taal van de ontvanger.

Dus, wanneer je een aanmaning Engels opstelt, is het ‘payment reminder‘. Voor aanmaning Duits schrijf je ‘Mahnung‘. En voor je Franse debiteuren maak je een aanmaning Frans, bekend als ‘relance’.

Wat zijn de consequenties van het niet versturen van een aanmaning?

De consequenties van het niet versturen van een aanmaning kunnen variëren, maar over het algemeen kan het leiden tot vertraging of het mislopen van betalingen. Als jij als schuldeiser verzuimt om een aanmaning te versturen, dan kan dit gevolgen hebben voor jouw eventuele gerechtelijke procedure.

Zo kan een rechter beslissen dat je door het niet versturen van een aanmaning onvoldoende inspanning hebt geleverd om de factuur betaald te krijgen. Dit kan leiden tot het verlies van het recht op vergoeding van incassokosten.

Maak kennis met onze incasso specialisten

Incassobureau kantoor Amsterdam

Al sinds 2005 staat Credifin garant voor topkwaliteit incassodiensten en het voorzien van informatie over aanmaning.

Heb je vragen of wil je meer weten? Bel : 020-3452675 

Ervaringen van onze klanten

Klantbeoordelingen, zie wat onze klanten zeggen: 

“Wij zitten met ons bedrijf in de fashion en willen onze focus houden op de core business. Daarom het is heel prettig om Credifin als vangnet te hebben! Zij ontzorgen ons en dankzij hen ontvangen we bijna altijd alle betalingen.” Bibian HoyngState-of-Brands

“Het Orthocenter met ruim 45 vestigingen is van mening dat incassobureau Credifin een goede partner is en een uitstekende dienstverlening geeft op gebied van No Cure No Pay incasso. Waardering is er voor de menselijke manier van incasseren.” Bas Molenaar, Orthocenter

“Zeer positief, goede communicatie, systeem is gebruikersvriendelijk zodat je snel de status van een dossier kunt inzien.” Eltje de Graaf, Mea Fysio

Blijft de betaling alsnog uit?

Geen zorgen, dan is het tijd om over te gaan tot onze No Cure, No Pay-incasso en geef je vordering uit handen. Wij berekenen automatisch de incassokosten en wettelijke rente die bij jouw klant in rekening worden gebracht. Op deze manier kun je erop vertrouwen dat de openstaande factuur wordt geïncasseerd.

Tip:  Laat ons de Laatste aanmaning versturen, zodat je zeker weet dat deze aanmaning aan de wettelijke eisen voldoet. 

Meer weten?

Heb je nog vragen over Aanmaning?

Neem contact op met Jesse, hij helpt u graag! Tel: 020-3452675

Bel ons op   020-3452675

E-mail ons   info@credifin-nederland.nl

Chat met ons?   Chat met ons

Waarom Credifin?

  • Geen abonnements- of dossierkosten
  • 100% No cure No pay
  • De volgende werkdag brief al bij je debiteur
  • Eenvoudig uploaden van je facturen
  • Volg het incassotraject 24/7 via je online dossier
  • Gratis incasseren met Aangetekende E-mail™

Wat klanten zeggen:

9.4 / 10

249 beoordelingen

Naar alle reviews

[chatbot]